Addi

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Roller och grupparbeten

Av Adriana - 29 oktober 2008 19:14

Skumt det där med gruppindelningar och hur man fungerar bättre eller sämre i olika konstellationer.


Idag var det dags för handledarkurs. Vi brukar läsa någon fackbok inför delkursen och sedan blir det något sorts grupparbete och redovisning om bokens innehåll.

Jag är inget fan av grupparbeten, men ibland hamnar man onekligen i en kul grupp där folk har lite intressanta och oväntade åsikter om de böcker man läst. Det kan bli riktigt spännande diskussioner varifrån man går styrkt och försedd med nya insikter.

Ibland hamnar man i rätt omöjliga grupper där tiden känns ganska bortkastad.


Idag var jag med om bägge delarna. Första grupparbetet var trevligt. Jag upplevde att alla fick bidra och blev lyssnade på.

Grupp nummer två kändes som grupparbetena i högstadiet när man hamnade med två bästisar och ett UFO. Och UFO:t var man själv.

Just så kändes det idag.

Boken vi skulle diskutera var en av mina favvisar. Den var för ovanlighetens skull en ren fröjd att läsa och jag tycker att den satte ord på en massa som rör läraryrket som jag tidigare bara känt men inte kunnat uttrycka. Här var det någon som satt mina tankar på pränt, sida upp och sida ner.


Hade de andra två fattat det så?

Nä!

De satt och försökte hitta passager direkt ur boken att skriva av (!!) som svar på en del instuderingsfrågor vi fått. Jag tyckte bara att de missade målet med flera mil varje gång de hittade något som de glatt utbrast "Ja!!" och skrev av.

När jag försökte berätta om hur jag uppfattat boken så tittade bägge två lite fjärran halvt förbi mig, sa knappt "jaha" och fortsatte sedan skriva av totalt meningslösa stycken ur boken. Såg att de tog med EN mening av det jag bidrog med, och den hade de till råga på allt satt inom parentes... (-Vafan!?)


Tänkte att jag inte ska vara den som är den så till slut så ägnade jag mig bara åt att bekräfta dem, nicka och le och säga "-Guvabra, skriv det" så fort de hittade något halvdåligt som inte besvarade frågorna alls men som de var nöjda med.


När det var dags för muntlig redovisning så var det faktiskt det jag muntligen inflikade (och som inte tagits med i den skrivna texten) som kursledaren nickade och kommenterade - och inte det som de andra två läste upp. Kändes ganska mulligt!


Egentligen ska jag väl inte behöva denna yttre bekräftelse utan bara lita på att det jag känner är rätt, men ibland, när man bara blir avfärdad och behandlad som luft så känns det rätt bra att man inte varit fel ute, utan tvärtom.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adriana - 4 juli 2018 22:02

Helt utan några särskilda förväntningar så bokade vi en resa till Kroatien.Idén startade med att en bekants syster erbjuder seglingsresor i Kroatien. Bilderna därifrån såg verkligen fina ut, men jag är inte nån segelbåtsmänniska. Det kanske är jättet...

Av Adriana - 28 april 2018 14:48

På en middag häromveckan kom samtalet in på en bok som några hade hunnit läsa: Linus Jonkmans Introvert – den tysta revolutionen.   Nu har även jag hunnit läsa den (lyssna på, egentligen). En hel bok som ger mig och mina gelikar, upprättels...

Av Adriana - 12 januari 2018 20:24

Någon gång måste ju vara den första. Så nu blev det så: Kanarieöarna. Har faktiskt aldrig farit på en typisk svensk charterresa dit där nästan alla svenskar tycks ha tillbringat någon semester i sitt liv och deltagit grisfest eller letat hela vecka...

Av Adriana - 30 december 2017 16:15

   Då var det dags igen - ännu ett år har gått och det är åter dags att vänja sig vid att skriva en annan siffra sist på årtalet.       - Skumt år, 2017. Det har spretat än hit och än dit. De senaste åren oftast haft något tema som "håller ihop" ...

Av Adriana - 19 november 2017 18:53

Det var en gång några ingenjörer som arbetade på en firma som tillverkade mobiltelefoner. De var välutbildade och hade länge arbetat med telefontillverkning. De kunde det mesta, allt från att planera, prova, göra prototyper och sedan testa och förbät...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards