Addi

Alla inlägg under december 2010

Av Adriana - 28 december 2010 21:15

På  sedvanligt vis lyckades jag som den duktiga lärare jag är, se till att förtränga och undantrycka alla basilusker i slutet på terminen bara för att sedan insjukna på lovet. Så är det i princip alltid...

Jag fick jätteont i halsen och på annandagen hade jag feber.


Som tur är gick det över relativt snabbt (när vi var i Torrevieja för två år sedan fick jag världens nysförkylning som gjorde att jag inte kunde gå ut i solen. Så fort jag fick ljus på mig så utbröt de mest otroliga nysharangerna! Kul att åka till solen för att sitta inomhus - inte ens solbrillor hjälpte mer än marginellt).


Vi tog det lugnt under några dagar.  

Den 28:e hade Roland bokat en dykning med Abysub som håller till i Fuengirola. Så han och Fredrik åkte iväg på en heldagsutlykt för att dyka vid vrak utanför Gibraltarklippan.




Fredrik i våtdräkt.


Det var inte färgglada fiskstim de fick se, men däremot en hel del bläckfiskar (Fredrik fick hålla i en och den "bläckade" om man tog på den!) och sjögurkor. De dök två dyk vid två olika vrak och kom glada och nöjda tillbaka!  

Av Adriana - 25 december 2010 21:15

Var risig hela dagen, men på kvällen gick vi ut - mina föräldrar bjöd på restaurang.
Jag passade på att äta smaskig marulk - mums!


Det är fullt med julpyntning överallt.

  

Det här "trädet" stod på torget och såg rätt trist ut på dagen, blev förvånad över hur fint det lyste nattetid!


  

Hardcore hink&spade: den här julkrubban helt i sand stod pall flera dagar även när det regnat en hel del. Snubben som byggde den måste verkligen, verkligen tyckt om att bygga sandslott när han var liten.

Av Adriana - 24 december 2010 16:15

Det var ju inte bara regn och rusk på vår semester.
Den började visserligen så, men efter att ha lämnat Sverige och Skavsta i -15 graders kyla så kändes det ändå bara varmt och exotiskt i Spanien, trots regnet.


När det regnat klart dag två, så åkte vi och kollade på ett hyrstall vi blivit rekommenderade. Hästarna såg fina och välskötta ut, så jag och Fredrik bokade en entimmas ridtur på julafton.


  

Här är Fredriks häst, som var riktigt framåt och dessutom tjusig. De

Märkligt nog hade de alla rejäl vinterpäls - varför kan man verkligen undra. Att våra hästar hemma behöver utveckla tjock vinterfäll förstår man, men här..?


  

Det var bara vi två och den medföljande guiden. Han var inte särskilt pratsam (lika bra det, jag ville kolla utsikten och omgivningen hellre än prata) och han vände sig inte om en enda gång under hela ridturen. Antar att han tänkte sig att det skulle höras om vi vore på väg av hästen nånstans...

Roligt nog hette hans egen häst "Federico" och eftersom denna Federico verkade vara unghäst och skuttade till både här och var under ridturen så väste guiden med jämna mellanrum ganska osande haranger på spanska till hästen. Jag fick världens fnissanfall för det lät som han satt och svor åt Fredrik hela tiden :).


Nåväl. Det var en trevlig ridtur och vi både travade och galopperade i bergen kring Mijas, där hyrstallet låg. På grund av det myckna regnandet så var en del av vägarna ganska förstörda, vilket guiden beklagade, men det var helt OK ändå.


  

Hästen jag fick rida. Pigg och fin!
Kollade efter en sån där spanskt pannband med "inbyggd" flyveil, men de kostade runt 500 kr. Var inte riktigt SÅ angelägen om att köpa en sådan så att det var värt det priset.

Av Adriana - 21 december 2010 16:15

  

Detta säger allt...

 

Eller nja. Det är ju inte hela sanningen, så häng med så följer resten!

Av Adriana - 20 december 2010 22:37

     

Av Adriana - 20 december 2010 17:24

Slänger ner saker i resväskan för allt jag är värd.

Tycker fortfarande att det är rätt jobbigt att packa för att man måste bry sitt huvud och det orkar jag inte längre. Innehållet innanför pannbenet har sagt upp sig, tagit semester, ligger redan i en hängmatta och sippar paraplydrinkar.


Sedan är det inte helt solklart vad för kläder man ska ha med sig. Det är varmare i Spanien än här (vart är det INTE det??) men inte supervarmt. Ser ut att regna en del dessutom. Tänker se till att komma ut och röra på mig ordentligt varje dag. Mina mödosamt bortskrapade kilon sedan i somras har återkommit och det handlar bara om att jag inte kommer iväg ut att promenera och röra på mig särskilt mycket nu när det snöar metervis och är kallt och mörkt.


Imorgon ska det vara minus 17 grader här men åtminstone ingen snö. Håller tummarna för att flyget går när det ska och vi kommer iväg enligt tidtabell.


För att hålla ut tills imorgon tar jag på mig mitt allra rosigaste leende á la "Orphan Annie":


The sun'll come out
Tomorrow
Bet your bottom dollar
That tomorrow
There'll be sun!

Just thinkin' about
Tomorrow
Clears away the cobwebs,
And the sorrow
'Til there's none!

When I'm stuck in a day
That's gray,
And lonely,
I just stick out my chin
And Grin,
And Say,
Oh

The sun'll come out
Tomorrow
So ya gotta hang on
'Til tomorrow
Come what may

Tomorrow!
Tomorrow!
I love ya
Tomorrow!

You're always
A day
A way!

Tomorrow!
Tomorrow!
I love ya
Tomorrow!

You're always
A day
A way!

Av Adriana - 19 december 2010 22:05

..fast mest crazy i det här fallet.


Vi trotsade vädret (och vetskapen om att en klubbkompis voltat med släp oc häst på väg mot Tierp i förrigår) och åkte på programridning i Rimbo med Sacha.


Det var det värt!

Sacha klev snällt in i transporten både på dit- och hemvägen (Sanna har lasttränat honom en hel del på sistone) och väl på plats rider Sanna ihop över 62% på sin allra första LA:1!

Sacha skötte sig exemplariskt och pinnade på så gott han förmådde. Jättekul!



Av Adriana - 16 december 2010 16:16

  Die mauer


I senaste numret av tidningen "Skolvärlden" finns en artikel om svenska skolans omfattande samarbete med DDR under 70- och 80-talet.


"Utbytet med DDR påverkade läroplaner, undervisningsmetoder och terminologin som 'specialfunktionärer' och 'arbetslag' ".


Tänk, det förklarar en massa märkligheter under min tid i grundskolan och det förvånar mig dessutom inte ett dugg!

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards