Addi

Alla inlägg den 25 oktober 2008

Av Adriana - 25 oktober 2008 21:51

I brist på roligare satt jag och gjorde kortversionerna av gamla högskoleprov på nätet: https://www.studera.nu/studera/339.html


Roligast var ordtestet där jag hade alla rätt på samtliga ord.

Väldigt mindre skojigt var NOG-testet som handlar om logik/matematik. Känns som om jag har ett relä i hjärnan som slår av när jag läser sådana uppgifter... Men sådant går att träna upp. När jag gjorde högskoleprovet inför min ansökan till lärarhögskolan så hade jag nyligen pluggat en massa matte och då minns jag att detta test gick förhållandevis bra.


Läsförståelsetestet är förvånansvärt svårt. Knäppt egentligen, med tanke på hur mycket jag läser - såväl facklitteratur som skönlitteratur - ändå känns detta test som en rejäl utmaning. Klarar det med enstaka fel, men känner mig inte helsäker på alla svar trots allt.


Engelska läsförståelsen känns helt OK. Läsningen flyter och uppenbarligen förstår jag det jag läst också! :)


Diagrammen är kluriga, men inför dem känner jag inte samma hopplöshet som i NOG-testet. Här ger jag mig sjutton på att fatta vad som visas - blir mer av en utmaning! Gick rätt bra det med, bara några enstaka fel.


Nån gång ska jag nog ta mig iväg och göra det riktiga högskoleprovet igen. att skriva prov och tentor är faktiskt något jag saknar på något vrickat sätt!

Av Adriana - 25 oktober 2008 16:57

Fredrik skulle följa med en kompis på en judomatch idag så jag tog tillfället i akt att rida ut på Coffee. Vädret ska ju bli sämre under helgen så jag tyckte det vore bra att hon fick en uteritt om det nu blir regn och blåst imorgon och man hellre vill in i ridhuset då.


Det var faktiskt riktigt trevligt! Coffee påminner om Geshira på många sätt. Snäll, tillmötesgående och vänlig. När hon inte gillar något så gör hon ändå en till lags, men då gör hon det istället väääldigt långsamt. Precis så var Geshira. Skillnaden är väl att Coffee är bra mycket mer ridbar i de flesta sammanhang. Där slår hon Geshira rätt stort.

Rider man ut så är det dessvärre samma korta ponnytrav, och ibland glimtar arabdelen i Coffee till när hon sprätter till för sådant hon blir överraskad av.


Förresten, det där med sprättiga araber. Tänk vad man tillskriver araber sådant som finns i alla hästar... Bullen var t ex helarab, så holländskt halvblod han var. Jösses, han kunde bli rädd för sin egen skugga och vända på en femöring.

Den som var minst arab var nog Cornelia. Hon var irländsk ponny ut i hovspetsarna. Det hon blev rädd för sprätte hon minsann inte till för. Antingen blev hon inte rädd alls, eller så blev hon totalt skitskraj och gjorde allt utom sprätte. När vi mötte på kor - som hon var rädd för - så ställde hon sig nästan på bakbenen och backade i 180 knyck. Det har jag aldrig varit med om att en arab gjort...


Var ute på en ganska lång runda, mot Finnby och hem via Borggården.


Väl hemma tittade vi på filmen "Definitely maybe".
Trevlig feelgoodfilm, om det är någon som är ute efter en sådan!

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards