Addi

Alla inlägg under juli 2009

Av Adriana - 28 juli 2009 12:29

Nästan lika dyrbart för mig som guldkllimpar: kantareller!!


Om ni minns min långa utläggning om svamp förra hösten så vet ni att jag inte brukar ha lycka med mig när jag letar svampar. Jag älskar att äta svamp men de små kräken brukar dölja sig för mig när jag är ute i skogen och söker efter dem...

Nu hade jag med mig Sanna och då vände lyckan! Hon hittade visserligen dubbelt så mycket som jag. Men allt tillfaller ju familjen så...


I och med kantarellernas intåg i vårt hem så kommer även något annat in över tröskeln som annars aldrig får tillträde:

Formfranska är annars mycket sällsynt i vårt kök.


Just smörstekta kantareller behöver ett menlöst, vitt bröd så att inte kantarellsmaken överskuggas. Jag vill inte ens att brödet ska rostas, utan det ska vara där som svamphållare och utfyllnad - och det fungerar det bra som!

Tillsammans bildar de:

...och det är alldeles sjukt gott!

Av Adriana - 26 juli 2009 19:21

Fantastisk video. De som hittade på den här reklamfilmen träffade verkligen huvudet på spiken om de ville att den skulle dra ögonen till sig. Jag blir nästan som hypnotiserad av de studsande, färgglada gummibollarna...


Nu börjar jag anta mänsklig skepnad igen. Roland är däremot fortfarande rejält förkyld och Fredrik började klaga på ont i halsen igen... Sanna har inte varit hemma så mycket så hennes hälsostatus vet jag ingenting om.


För övrigt, vad gäller Fredriks ponny så...ja vad ska man säga. Halt och tjock i benen igen. Ponnyn som har allt utom friska ben?
Med en helt frisk ponny finns alltid lite klant-mån. Man kan göra en och annan blunder utan att allt rasar, men så är inte fallet här. Jag tror det blir en lång, lång rehab och jag tror faktiskt inte på ett riktigt lyckligt slut i form av en hållbar ponny. Men nu får vi göra vad som göras bör och det får ta den tid det tar. Har liksom inget annat att välja på.

Av Adriana - 23 juli 2009 16:49

Fredrik och Shag på Polluxhoppningen igår.


Är fortfarande snorig, nysig och täppt i näsan - långt ifrån fit for fight.

Tror att det finns lite bidragande orsaker till att förkylningen som drabbade Fredrik och för honom varade i knappt ett och ett halvt dygn nu tycks vägra lämna mig:


-Ett jädra traskandes med snitslar och skyltar

-Miljoner saker som händer inom klubben (måste, MÅSTE lära mig att inte behöva ha ett finger med i allt...)

-Polluxtävling som Fredrik var med på igår och som jag var tvungen att åka och titta på

-Ett åk utmed banan med fyrhjuling idag - visserligen roligt men knappast något som bidrar till att förkylningen klingar av.


Nu har jag ätit ännu mer vitlök, druckit honungste, fått tips om ingefära - ska testa - och sitter nu och trycker i mig blåbär som enligt något morgonprogram skulle vara något sorts dundermedel mot precis allt.

Har vi tur så har jag röst nog att hålla bangenomgång och vara speaker på lördag.


Polluxtävlingen, förresten, där fick Fredrik låna Helenas arab, Shag. Den tävlar hon annars mest i körning. Var med och hjälpte till att hålla vagnen när han var yngre och kördes in så jag har hängt med lite i hans uppväxt ;).

Han har inte hoppat på jättelänge, men gick snällt runt hela banan med Fredrik igår. Kul!


Coffee ska ju gå 50 km T på Rimboritten på lördag men hon ger mig verkligen myror i huvudet. Vi var iväg på en LD-LC i Edsbro för nån vecka sedan och det går bara inte i hoppningen. Träning går bra men tävling - nix! Jag tror att det återigen kan vara något med benen, jag ser liksom ingen annan anledning till att hon ska stanna ut sig på LC-hinder? Men halt är hon inte... Hon får gå distansritten och så ser vi om det blir något av det - annars - tja - ja jag vet inte.

Av Adriana - 22 juli 2009 12:05

Var ute och snitslade tävlingbana (ingen igelkott i påsen denna gång!) i förrigår efter att vi kommit hem från Norge.

Kände mig ovanligt trött och matt och dagen efter, när vi fortsatte jobba med banan så började jag få ont i halsen.

Blev jätteförkyld och igår kväll var jag febrig om vartannat. Kändes inte ens som om alvedonen hjälpte något. Idag mår jag lite bättre men har hamnat i snor- och nysfasen istället.


Jag har inte TID att vara sjuk nu - det är ju massor att göra inför tävlingen! Dessutom är det Polluxhoppning på Lovisedal ikväll. Fredrik får låna Helenas arab, Shag, som han ska få hoppa. Lutar nog mot att Roland får åka upp dit med Fredrik.


Har ätit vitlök så att jag näppeligen lär bli föremål för vampyrbett - inte heller för mänskligt umgänge heller. Men nu får det stinka bara jag blir bra från förkylningen så...

Av Adriana - 21 juli 2009 09:49

Ska inte glömma att nämna den som borde få största äran för genomförandet av resan: vår gamla Volvo.


Den har släpat runt transporter, varit övningskörningsbil, fått agera lastbil för allsköns bråte: skräpig halm, hö och hästattiraljer under sina dagar.

Den är inte tjusig att titta på längre - stackarn. Sidostripsen är borta på en del dörrar och rosten blommar allt vildare.

 Men tuggar sig fram på vägarna - det gör den!


Av Adriana - 20 juli 2009 10:39

Glassar ombord på Hurtigruttens Kong Harald...


Fick ett plötsligt behov av vidder och dramatiska naturscenerier. Har man inte råd att åka till Island så får man pallra sig till Norge istället.

Problemet var bara att klämma in resan någonstans mellan allt som bör och måste göras + att det förstås är kul om Roland också har semester och kan följa med. Det blev därför efter ridklubbens planeringsdag och före Rimboritten...


Subarun har trist nog lagt sig till med skrammel och oroande missljud så vi fick damma av Volvon (som är en -90 påpekar Roland, inte en -91:a) som jämfört med Subarun faktiskt kändes som ett säkrare kort.


I med all packning - tält utifallatt men helst inte -  en massa mat och stormkök då alla säger att maten i Norge är snordyr, i även med yngsta ungen - och så iväg.

Första stoppet på vägen blev i Sverige på gränsen till Norge: Tänndalen, där vi hyrde en liten mysig stuga för natten. Passade på att gå en yttepytte fjällvandring light.

På väg nedför, uppför var inihelskotta jobbigt!


Lite mera lagom uppför... Mysig stig kantad med orkidéer!


Sedan tankade vi bilen full med bensin och åkte över till Norge. Hade lite lösa planer på vart vi skulle men inte någon benhård ruttplanering. Trollstigen och Geirangerfjorden skulle ingå resten fick komma som det ville och bestämmas lite utifrån väderleksrapporterna ;)


Vårt bästa köp vid Rolands och min första semester tillsammans för många många år sedan: stormköket. Användes till att laga de flesta måltiderna i Norge vilket räddade ekonomin. :)


Hittade en pakettur med båt och buss från Ålesund över Geiranger när jag läste igenom en turistbroschyr som vi nappade på.
Men först Trollstigen, som låg utmed vägen.


 

Slingrigt, slingrigt! Lite läskigt att möta turistbussar i kurvorna. Men utifrån beskrivningen av vägen för 20 år sedan så skulle det här vara rena autobahn ;) Både Roland och jag har varit här när vi var små men ingen av oss minns det. Var det så läskigt att vi förträngt resan?


Efter Trollstigen kunde vi fortsatt bilvägen mot Geiranger men om vi skulle hinna boka paketresan och hitta boende i Ålesund så behövde vi vända direkt och åka ditåt. Vi bestämde oss för Ålesund ändå.

Ångrade mig en smula men då var vi redan på väg bort från Geiranger.


Fanns inga stugor i de mer centrala campingarna utan fick tipset att åka till ett ungdomspensionat (lät inte det ordet konstigt?) Där fanns ett endaste rum kvar som kunde utrustas med extrasäng eftersom vi var tre. Rummet hade gott kunnat passera för en fängelsecell och jämfört med gårdagens mysiga stuga så var det helt klart en antiklimax. Det var dock billigt och efter några glas vin så var det till och med trevligt. Min säng var dessutom väldigt bekväm.


Tidigt dagen därpå åkte vi till Ålesund för att kliva ombord på Kong Harald, Hurtigruttsbåten som skulle ta oss till Geiranger.

Roland och Fredrik i solstolarna på däck.


Vattnet i fjordarna har en fantastisk färg!!


Det går inte att göra rättvisa åt bergen och fjordarna med fotografier men en liten glimt av hur det såg ut kan ni ändå få.


Väl framme i Geiranger blir vi hämtade av en mindre färja för att ta oss i land. Här ger sig Kong Harald iväg mot vidare färder.


Vi hade ca 4 timmars uppehåll i Geiranger innan vi skulle till Hellesylt i andra änden av fjordsnutten i en mindre sightseeingfärja.
När Sanna och jag var här med Grandeur of the Seas så hyrde vi kajak och paddlade i fjorden. Det var nog en av de bästa upplevelserna på den resan så det unnade jag Fredrik och Roland. Själv satt jag kvar i solskenet vid kajen under tiden.


Först måste man få lite koordination på paddlandet...


Sedan bar det iväg. Den gula pricken till vänster är deras kajak.


Resan till Hellesylt var härlig. Båten gled genom vattnet och det var nästan vindstilla. Vi satt på soldäck hela vägen.

I Hellesylt väntade en buss som tog oss igenom en andlös klyfta i Norangsdalen fram till en liten by som heter Öje.

Här kom den stora behållningen av turen för Fredriks del: vi fick kliva ombord på en passbåt som hette duga!


Full fart genom fjordarna - ingen mer pensionärsbåt om Fredrik själv får välja!


Med den mindre motorbåten fräste vi tillbaka mot Ålesund via Hjörundfjorden. Det tog ca 1,5 timma och Fredrik var i extas hela vägen :).


Här hoppar Fredrik av passbåten i Ålesund.


Så var den 12-timmarsfärden slut!
Sov kvar i Ålesund den natten och påbörjade återfärden dagen därpå.

Först åkte vi upp på utsiktsberget i Ålesund.

Det ser nästan ut som en miniatyrstad från ovan. Staden brann tydligen upp nästan helt för drygt 100 år sedan och byggdes sedan upp i jugendstil. Jättefina hus - stan blev tydligen vald till Norges vackraste stad för några år sedan. Förstår det.


Vi hade tänkt åka nedåt för att komma ut vid Idre men när vi kört i flera timmar så kom det en skylt där det stod att vägen var avstängd p g a ras.

Det fanns faktiskt ingen omväg att ta utan vi fick tänka om och åka uppåt mot Trondheim istället för att komma över till Sverige via Åre istället. Tre DYYYRA fjordfärjor, flera vägtullar och många timmar försenade så lyckades vi faktiskt ta oss över till Sverige vid niotiden på kvällen. Man var lite trött på att åka bil vid det laget.


Stannade till innan Åre och hyrde ett rum av en otroligt pratglad jämte. Var så trött då att vi inte ens uppskattade hans uppmuntrande ord om hur bra Volvobilar var. Rummet - och hela huset - var som att sova över hos gammelmormor. Jättegamla möbler och gardiner och det luktade lite därefter också... :/  Men billigt var det.

 

Om det inte varit så sent hade vi testat TV:n - det var länge sedan man såg en tjockteve med grå ruta.... Antikt!


Vaknade till regn, åkte via en grå och regnig inlandsväg via Svenstavik, mot Orsa över Mora - stannade till och åt sen lunch hos Rolands föräldrar i Siljansnäs - och sedan - nästan fyra timmar senare: Äntligen hemma!!


Kul att åka bort men kul att komma hem också.


Sista bilden: Roland blir tallad på rumpan av norskt troll!
Och glad verkar han se ut att vara ändå!

Av Adriana - 18 juli 2009 16:33

Tidsschemat totalt spräckt. Visserligen hade vi inte gjort nån speciell resplan för övrigt men just för vår hemgång hade vi det. Nu, halvvägs, visade det sig att vägen var avstängd p g a ras. Bara att vända och ta annan väg. Så nu står vi och väntar på vår tredje färja (urgh!) och då blir det definitivt en till övernattning i Norge. Har redan blivit lite blasé på karga vida vyer. Vill hem.

Av Adriana - 17 juli 2009 19:56

Idag har vi vältrat oss i fjordar. Åkte med Hurtigrutten från Ålesund till Geiranger. Där hade vi ett uppehåll på ca 4 t och Fredrik och Roland gjorde det jag & Sanna gjorde när vi var här för fem år sen: paddlade kajak i fjorden. Ascoolt som Fredrik brukar säga. Därefter annan fjordfärja till Hellesylt, buss till Öja och båt tillbaka till Ålesund. Kanonväder hela dagen!

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards