Addi

Alla inlägg under mars 2012

Av Adriana - 18 mars 2012 20:07

Jag har kommit fram till en sak: mental träning fungerar inte. Vare sig åt det negativa eller det positiva hållet, vilket i och för sig låter bra. Hade ju varit värre om jag kommit fram till att man bara kan tänka fram händelser åt det sämre hållet, men inte åt det bättre.


Nu är jag förstås inte så vetenskaplig heller, utan jag har bara forskat i min egen hjärna och den kan ju vara ganska olik andras. Kanske.


Det här är de argument som stöder min tes:

- De gånger jag tänkt negativt, t ex att något kommer att gå åt he-te eller bli väldigt besvärligt så har det ibland blivit precis som jag tänkt, ibland inte. Snudd på slumpmässigt.

- De gånger jag tänkt positivt, typ mental träning där jag ska gå igenom hela händelseförloppet och få min kropp att reagera på det mest ändamålsenliga sättet vid en viss situation så har det ibland blivit precis som jag tänkt, ibland inte. Snudd på slumpmässigt.


Så - TADAAAA!!!! Det spelar ingen roll om jag ägnar tid åt att tänka positivt - det kanske går åt he-te ändå.
Eller: Det spelar ingen roll om jag tar ut alla sorger i förskott - det kanske går alldeles förträffligt hur som helst.


Ni kanske undrar varför jag ägnat tid åt att fundera på ovanstående. Självklart finns det en orsak.

Idag var nämligen första gången på åratal som jag red en ridlektion.
Egentligen skulle Fredrik ha ridit, men han har varit upptagen på annat håll och insåg att han inte skulle hinna hem i tid, så lite övermodigt så bestämde jag mig för att ta över hans häst och rida hans lektion.
Något jag kom att ångra å det gruvligaste, då jag blev nervös redan dagen före lektionen.


Det är inte bara lektionen i sig som gjorde mig nervös, utan faktum att våra två hästar numera inte kan leva utan varandra och de proklamerar det högt och ljudligt närhelst de skiljs åt.
Förra dagarna skulle jag rida Ice på utevolten, men då fick Sasha tokfnatt ute i hagen och sprang runt och trumpetade. Ice svarade och spände sig. Blev inte bättre av att de håller på att bygga en domarkur inne i ridhuset bredvid ridvolten. Sågklingor och hammarslag gjorde inte henne lugnare. Till slut skuttade hon bara omkring på bakbenen, varvid jag böjde henne åt sidan för att hon inte skulle komma åt att komma upp och då snurrade vi ganska länge.... Sånt gör mig inte lugn!


Tillbaka till lektionen. Jag var nervös för själva lektionsridningen. Kommer till stallet och inser att de bygger domarkur idag också, så första eleven rider på utevolten. Ja, tjena. Där börjar jag redan bli darröstad. Försöker dra mig ur men mitt överjag säger till mig att jag är en SUPERFEGIS om jag inte ens försöker.
Bestämmer mig för att ta upp Sasha till stallet samtidigt med Ice och se till att stänga stalldörrarna så att hans tjut inte hörs så högt ut till Ice. Försöker stadga min röst och övertyga mig om att det går bra. Lyckas nog inte se övertygad ut och uppför mig nog inte särskilt säkert heller eftersom jag talar om för alla och envar att jag inte kan rida ute på volten och inte heller inne i ridhuset när det byggs. (Hur mesigt och fjompigt är inte det???)
Vet inte om det var meningen att de skulle ta en paus precis när jag sedan skulle rida eller om någon snäll själ i stallet försökte hålla ihop mitt plågsamt sönderfallande självförtroende genom att få byggubbarna att ta lunch ett bra tag. Det var iallafall tyst från byggandet under min lektion.


Så efter mycket vånda rider jag. Hästen sköter sig exemplariskt. Det till och med skenar en häst och trillar av en ryttare på andra sidan ridhuset - jag hoppar av Ice, men hon står blickstilla medan de försöker fånga in den andra hästen. Yes!!!


Summa sumarum: jag framstår visserligen som en hysterisk kärring i det nya stallet ("Men va! Vad var det hon var rädd för??"), men samtidigt fick jag vatten på kvarn beträffande min tes.
Ibland när jag är säker på att allt ska gå bra, så går det illa och ibland när jag tror att det ska gå käpprätt åt ett varmare ställe så går det bra.

Har man tagit ut sorgen i förskott så blir glädjen om det ändå går bra, tusenfalt större!! :)

Av Adriana - 8 mars 2012 20:54

Det blev premiärridning i Rimbo för mig igår.
Tråkigt nog är alla vägarna kring stallet alldeles för isiga och hala för att kunna rida ut på Ice som inte har skor på bakhovarna, så det blev ridhuset. Å andra sidan hade vi hela 21x80 m alldeles för oss själva så man behövde inte krumelura omkring för att rida där.

Det som möjligen blev lite störande var Sashas envetna gnäggande och Ices ihärdiga svar på dessa. Stackars Sasha blev ju lämnad ALLDELES ENSAM ute, med bara otäcka främmande haggrannar omkring sig och då måste han ju kolla om det finns någon Ice kvar i världen som väntar på honom... : /


Ice är en häst man inte gärna låter vila alltför länge. Nu har hon gått lite på sparlåga ett tag och på tisdagen stod hon helt, detta innebar att hon var ganska spänd och lättstressad när jag skulle rida. Har blivit rätt bra på att få henne att coola ner lite (iallafall i skritt) men så fort det händer något, eller konstiga ljud hörs så åker huvudet upp som ett periskop.


Fredrik är fortfarande jätteglad över allt socialt liv i stallet.

Av Adriana - 5 mars 2012 21:07

 


Nu är både Ice och Sasha inflyttade i Rimbo Ridklubbs stall.

Hela lördagen och delar av söndagen gick åt att frakta hästar och grejor, installera sig och försöka sätta sig in i nya rutiner. Som jobbiga nya hyresgäster fick vi börja med att be om att få ner ett lass sand till hagen, för hälften av ytan var rena skridskobanan. Inga problem för Sasha som har broddar runt om, men Ice är ju oskodd bak och det funkade inte på blankisen (the black ice - höhö!!) Första dagen var dessutom allt jätteintressant och måste tittas på så hon glömde bort sig och traskade ut på det hala.  Nåväl, när vi slungat ut sanden så blev det bra.


På söndagen var det dessutom klubbhoppning och Sanna var med och hoppade 90 och 100 cm. Rev sista hindret men annars var Sasha pigg och framåt och gjorde stora fina språng.


Idag var första dagen som Fredrik tog sig till stallet och hem med buss och det funkade fint (nåväl, vi får hämta honom i Väsby på hemvägen, men det är helt OK). Han var jättenöjd och konstaterade att det är roligt med så mycket folk i stallet. De verkar dessutom trevliga och glada allihopa - so far. :)

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards