Addi

Alla inlägg under september 2011

Av Adriana - 30 september 2011 10:09

Kameran krånglar med uppladdningen, så ni får vänta lite med bilder från Coffees flytt.
Kan bara säga att vår (ja, inte längre då...) fina ponny får ett lika fint nytt hem.

Stallet är jättenytt, luftigt och stort. Boxen är likaså rymlig och fin. Den nya ägarinnan sken som en sol.


Fredrik hade ridit en sista barbackasväng innan vi åkte och stalltjejerna kramade Coffee adjö. Det är ju vemodigt också, men det känns helt rätt ändå. Fredrik har länge varit för lång och den nya familjen är som klippt och skuren för Coffee.

Hon flyttar dessutom inte särskilt långt bort så vi kan hälsa på när vi vill. Så blev det u inte med Falcon - han försvann alldeles för långt bort...


Så adjö lilla Coffee, svensk ridponny e. Orchis Morio x  u. Creme, ue. Gimmic.

Ha det bra i ditt nya hem!! :)

Av Adriana - 28 september 2011 10:00

Idag var vi inne på ATG i Täby för försäljningsbesiktning av Coffee (e. Orchis Morio u. Creme).

Hade världens lugnaste och mest pedagogiska veterinär - faktiskt den bästa besiktning jag varit med om. Inte bara för att Coffee gick igenom utan anmärkningar, utan för att han var så bra på att berätta vad han tittade på och varför.

Han avslutade med att säga till köparna att de ska ta det lugnt den första tiden och tänka på att ponnyn, även om hon är snäll, kan känna sig osäker i sitt nya hem. Det är en ny ryttare med ny ridstil, nya underlag, nya rutiner. Allt detta tillsammans kan göra att man sätter mer press på ponnyn än man tror. Bättre att ta det lugnt, efterlikna den gamla ägarens rutiner så mycket som möjligt och sedan undan för undan introducera det nya.


Jättekul att allt stod rätt till med Coffee - inte för att hon gett oss orsak att tro något annat, men man vet ju aldrig vid besiktningar. Så mycket har jag lärt mig genom åren i allafall!!

Av Adriana - 22 september 2011 20:49


Vi har haft en intressent på Coffee senaste veckan. De provred och var nöjda, sedan ville de gärna rida en hopplektion för sin ordinarie tränare för att få höra tränarens åsikt  - så vi åkte till Rimbo igår med Coffee för denna lektion.


De hoppade och var om möjligt ännu nöjdare. Nu ringde de och berättade att de slår till, så de ska beställa tid för veterinärbesiktning.


Jag tycker de verkar ju trevliga som helst, och jag har bara hört gott om dem från andra. Det blir deras dotters första egna ponny och det tror jag att vår kaffesmula passar perfekt för. Men som vanligt är det blandade känslor när man ska sälja. Jag tycker ju så mycket om denna ponny! 

Av Adriana - 19 september 2011 20:30

I helgen var jag på domar-/banbyggarkurs i working equitation.

Domare kommer jag aldrig bli då man måste ha en dressyrdomarutbildning i bagaget, men tydligen får jag tills vidare döma klubb- och inbjudningstävlingar i lätt klass i egenskap av "annan person som är särskilt insatt i sporten".


De som höll i kursen var ordförande för WAWE (World Association för Working Equitation) och en internationell domare från Portugal.

Det var otroligt intressant och spännande. Vi fick se olika sekvenser från dressyrprogrammen ridna av olika ekipage och diskutera poängsättning och motivera dessa. Sedan fick vi lära oss lite om hur man komponerar teknik- och speedbanan och hur man kan höja svårighetsgraden på olika sätt.


På lördagen ingick en WE-tävling som inslag i kursen, och den tävlingen var Fredrik och Coffee med på. De hade egentligen anmält sig till LA-nivån, men när det blev för få tävlanden så att det bara blev en CR så valde han att gå upp till MSV istället, för där var det 6 st anmälda med honom så det blev en riktig tävling.


Dressyren gick faktiskt bra med tanke på att Fredrik bara tränat MSV-programmet i tre dagar. Han kom fyra och missarna som gjordes var främst när det handlade om galoppombyten. Coffee var inte riktigt framme och gjorde inte riktigt rena byten.

Galoppombytena spökade även i teknikprogrammet, men där kom han ändå trea.

Slutligen, Fredriks paradgren, speed: tyvärr rena plockepinnet där han rev en pinne både i enkel- och parallellslalom och fick en massa tidstillägg. I den klassen gjorde dock de andra ekipagen också bort sig, så han blev trea i speed och trea totalt. Det är ju inte illa alls för en debutant!!


Synd bara att det blir sista WE-tävlingen för Fredrik på Coffee...

Av Adriana - 15 september 2011 19:21

Eftersom jag har ett rätt småsegt liv (men är tillräckligt gammal för att vara tacksam för det) så är egentligen inget av allt det där som händer här hemma så spännande att det egentligen går att skrapa ihop till en läsvärd blogg. Men jag kan komma med några uppmaningar för att pigga upp i allafall!


1. Ät Polly Rocks

 

Jag kunde inte sluta äta. Älskar kombinationen choklad och lakrits. Lakrits är även gott tillsammans med citron. Här var alla tre smakerna: choklad, citron och saltlakrits! Larvigt gott!!! Och ersätter lätt en middag. Fast det vet ni ju att man inte ska göra - alltså ersätta middagar med godis. Alltför ofta.


2. Titta på hästar.

Vi har varit och provridit en häst. Eller rättare sagt, Fredrik har det.
Har ingen aning vad vi egentligen ska ha, Coffee är inte heller såld än, satte precis ut annons på henne och så vitt jag vet så är det svårsålt just nu i allra största allmänhet så jag har inte så stora förhoppningar. Å andra sidan - blir hon kvar ett tag till så är jag inte jätteledsen för det. Fredrik KAN ju rida Sacha då och då och även om han är lång, så är han ännu inte för tung för Coffee.


3. Delad vardag blir roligare vardag! Dela om du kan!

Efter drygt två veckor i Arizona på jobbuppdrag landade Roland åter i ett småkyligt Sverige. Han har varit och sett Grand Canyon, shoppat på uppdrag av mig och sett en sandstorm fara över staden.
Kylskåpet här hemma blev bara tommare och tommare (Roland är den som brukar handla) och det var helt klart trist att vara hemma nästan ensam hela tiden. Ingen storslagen Grand Canyon att titta på här och det är bara de gamla ointressanta och trista regnbyarna som far över Rimbo. Har man ingen att dela den halvtrista vardagen med så blir den ...heltrist.

Av Adriana - 7 september 2011 20:18

Något som torde ligga under såväl skolbusschaufför och tömmare av hundbajslådor i status, är väl telefonförsäljarens yrke.

Dessa människor som ringer och jagar en både via den vanliga telefonen - och nu även via mobil... Jag svarar vanligtvis aldrig på hemliga nummer eller ens på okända nummer när det uppenbarar sig sådana på mobilen. Brukar snabbt slå upp på Eniro och om det är någon jag känner så ringer jag upp.


Ibland tabbar man sig bara och råkar svara utan att ha tittat på numret och tamefan om det inte är en försäljarjävel!

Idag lyckades jag med just det konststycket.

Av en outgrundlig anledning lät jag människan prata vidare - det handlade om någon fondförvaltning av pensionsfonderna och jag tänkte att när hon ändå är i luren får hon väl prata klart. Dum idé.

Sedan kom frågorna:

- Vilka sparformer har du? Vilka fonder ligger pengarna i? Har du dittenfond eller dattenfond?

Inser till min egen fasa att jag blir tvungen att svara som ett dumt våp:


- Jag har ingen aning. Min man har hand om det där och så länge jag har pengar att shoppa för (äääh, spendera på  hästarna) så frågar jag inte. Han har hittills inte blåst mig ekonomiskt och skulle han göra det någon gång i framtiden så får han ett hål i huvudet.


Samtalet avslutat. Försäljaren fick ingen provision.

Av Adriana - 4 september 2011 21:51

Nej knappast. Snarare rör det sig så fort att det kan vara svårt att hinna med.

Att blogga t ex.


Nu var jag bara tvungen att logga in och skriva en snutt, för det har varit en kul helg, om än hektisk.


I fredags red Fredrik först lektion för Sofia Buchborn här på Denan. Sedan skulle han, alla stalltjejer och en del klubbkompisar från Rimbo hem till Sofia på ett lite snabbt ihoptåtat ridläger. De brukar ju ha "riktiga" ridläger i Bergsvik, så de har stugor och bäddar samt boxplatser till ponnysarna färdiga att användas. Sedan skulle ju alla ändå tävla där idag, söndag, så Sofia skulle coacha dem på lördagen inför tävlingen.

Därmed packade vi in ponny och packning i transporten och åkte till Vätö på fredagskvällen. Lämnade av Fredrik, ponny och transport där, sedan åkte jag hem och tog det lugnt - dötrött som jag var efter hela arbetsveckan.


På lördagen fick Fredrik ta bussen in till Norrtälje, för där skulle han delta som huvudtalare vid en manifestation för ett öppet samhälle, påkallat av händelserna vid Utöya. Så fatta: han skulle prata på stora torget som förste talare... Han hade skrivit sitt tal själv och bollat lite med sin lärare och mig, men annars var orden hans.

Ska bara säga att han klarade det jättebra. Jag med. Var säker på att jag skulle svimma - själv skulle jag aldrig nånsin våga ställa mig och prata inför så mycket folk!! Jättestolt över honom!


Idag, söndag, var det då dags för dressyrtävlingen. En start i LB och en i LA. Han och Coffee skötte sig jättefint och de placerade sig fyra i bägge klasserna!


Så ni förstår att det varit en kanonhelg. :)

Fredrik hade kul på lägret, var så nöjd med sin insats på torget, och vid tävlingen.

Dessvärre har Roland med sig kameran till USA och min telefon tar jätteusla bilder så jag har inte en enda bild från helgens alla aktiviteter. Men det stannar nog kvar i minnet länge - får vara bra så den här gången.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards