Addi

Alla inlägg under augusti 2013

Av Adriana - 23 augusti 2013 15:15

Vid ett flertal tillfällen har jag stött på meningen att Facebook är ett elände eftersom alla skrytbilder och -statusar ger en falsk bild av lycka, vilket leder till att andra människor blir stressade och tror att de har misslyckade och trista liv. - Alltså, va??


När jag ser en bild med den gamla klassiska stillebenuppställningen med nyupphällt vinglas och chokladdoppade jordgubbar och jag VET att det är en småbarnsförälder som lagt upp den bilden, så VET jag även att det bara är frågan om minuter tills den stackars människan måste svepa glaset och trycka i sig jordgubbarna eftersom minsta barnet skriker och ska bytas på/matas med nappflaska/av okänd anledning behöver sällskap för att inte illvråla etc. Är det en barnlös människa så VET jag att den efter en veckas arbete där den fått ta alla pass efter sjuka och VABbande kollegor mer än väl förtjänar att kolka i sig detta glas och äta sina jordgubbar innan (och det här omfattar väl alla människor över 30 med eller utan barn) sagda person somnar utmattad i soffan och vaknar till Poltergeistbrusande TV och stel gamnacke.

Hur skrytigt är det?


Och de som framhäver sina barn på bilderna: hur de får rosetter och medaljer, körkort och examen och fan och hans moster. Har man haft ett eget barn så vet man vad deras framgångar kostat oss föräldrar: småbarnsåren, jobbiga trotsåldrar, hårslitande förpubertet och gråhårsframkallande tonår, fram- och tillbakaflyttande unga vuxna som plötsligt landar i hemmasoffan igen.... Skryt ni föräldrar. Stoltheten över där rosetterna och medaljerna och därtill tillhörande barn är ju en arbetsseger värd att uppmärksamma och vila lite i. Så skryt på. Visa upp den goda maten, de duktiga ungarna och den nybyggda poolen. Den som inte förstår att livet bakom bilderna liknar allas våra liv med knäckesmulor under tofflorna och äckliga hårstrån i handfatet (som VERKLIGEN inte är mina, för jag tar ALLTID bort dem)... De framgångar man dessutom faktiskt når i livet brukar föregås av en massa jobb, det händer liksom inte av sig själv.



 

Så för att summera så handlar det snarare om ens personliga inställning till verkligheten än om verkligheten i sig. Tror man verkligen att man är misslyckad för att alla andra har bilder på glada barn och god mat på Facebook - så skulle jag nog be om en reality check.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards