Addi

Alla inlägg under juli 2010

Av Adriana - 29 juli 2010 14:10

  


Så är jag (äntligen) klar med boken "Älskade syster" av Joyce Carol Oates.
Hon skriver ju böcker i parti och minut. Jag har läst en del och några andra har jag inte orkat med och avslutat efter ett par kapitel.

Lånade den här tegelstenen inför sommaren just i vetskap om att jag skulle ha den tid och kanske den ork som krävs för att läsa den.

Det kändes lite som en kamp att ta sig igenom den. Den har tunga partier och rakt av upprörande delar som är svåra att ta sig förbi. Ibland bara skumläste jag och andra bitar luslästes.

En mer professionell recension med lite ur handlingen hittar du här.


Om den var värd att läsa? Jo. Men nu behöver jag något lättuggat att vila hjärnan med!

Av Adriana - 28 juli 2010 21:28

Igår var mina föräldrar, min bror samt en moster från Argentina på besök.

Sanna och Franci kom också över så grillade vi och åt en massa gott.


Idag har jag inte gjort nånting - mer än att ta ner de sista snitslarna utmed sjön Huvan vid Lovisedal.
Vädret var jätteskönt, mulet men varmt. Tog en tupplur ute i hammocken med tjockmissen som sällskap. Mysigt.

Av Adriana - 26 juli 2010 13:37

...är i behov av time out från hästar och hästklubbar nu ett tag...


Måndag: Stormöte i klubben med styrelse, tävlingskommitté och grenledare från 13-20.00

Tisdag: WE-träning på kvällen. Skulle baxa dit de hinder vi hunnit göra i ordning också. Sanna tränade i första gruppen och Fredrik i sista. Handlade till kiosken.

Onsdag: Markera Rimborittsbana. Blev en omgång på förmiddagen och en på eftermiddag/kväll. Göra i ordning och printa ut diplom samt förstasida till programmet.

Torsdag: Mådde piss. Var knappt utanför dörren på hela dagen men det blev en del samtal och sambandsinsatser beträffande den fortsatta markeringen av Rimborittsbanan.

Fredag: Förkoka pastan till pastasalladen, ta fram instruktioner samt allt som behövs för att kiosken ska funka. Handla en del som saknades. Hjälpa till att kolla markeringarna runt tävlingsplatsen. Sätta upp vägskyltarna.

Lördag: Rimboritten hela dagen från när jag steg upp kl 6 till kl 22.00 då vi gjorde det sista som kan kopplas till ritten.

Söndag: Färd till Strängnäs där Fredrik skulle delta i en pay & ride i working equitation. Det var faktiskt riktigt trevligt trots att vi alla borde vara helt slut efter gårdagen.


Pay & Riden var på Helmer Ridcenter som är ett smashigt ställe utanför Strängnäs. Stort och fint ridhus och tjusigt och välskött anläggning i stort.

Cecilia Hansson höll i bedömningen och alla fick träna lite på hindren före och fick både muntlig och skriftlig kritik efteråt.

Här är teknikbanan, som man ska göra så snyggt som möjligt. Fick inte med alla hinder på filmen dock.

Fredrik var lite nervös trots allt, men jag tycker det gick bra. Coffee var förstås jätterädd för tjuren så de blev tvungna att lägga över ett täcke. Märk väl att täcket var av nätvariant som inte ens täckte konturerna på tjurskrället, men tydligen blev den mycket mindre skrämmande för Coffee som nöjde sig med att bara snegla nu...


Här är speedbanan, som är samma som tekniken fast man ska rida den så snabbt som möjligt.


Det gick rätt fort att ta sig till Strängnäs, 1 t 45 min. Vi stannade även och åt på Donken. Nice.

Av Adriana - 16 juli 2010 13:30

Har läst klart två böcker nu i veckan. Den ena är Fay Weldons "En styvmors dagbok" som lät väldigt lovande men som inte inte var särskilt intressant när man väl börjat läsa. Den har fått bra kritik, så det kan hända att den bara inte passade just mig.

Bok nr två är "Men inte för din dotter" av Jan Guillou och den var desto bättre. Får inte mer än tre + (skulle väl vara 3,5 om jag kunde göra halva plus) ändå, för den hade behövt vara ännu mer spännande för högre betyg. Jag gillade ju faktiskt Coq Rougeböckerna. I denna bok är Hamilton tillbaka i en mer framträdande roll än de senaste böckerna där han bara var lite av en bifigur - t ex som i Madame Terror - en bok som var rakt av urtrist.

På så vis har de här veckornas extrema hetta varit bra: det har inte funnits något att välja på än att dra sig tillbaka i det svalaste hörn man kan hitta, ta det lugnt och läsa böcker. Det behöver man göra en stund under semestern, bara man tillåter sig själv att varva ner så pass.

Av Adriana - 13 juli 2010 17:43

Jag orkar inte ens gå ut och ta ett kort på vår gulbrända gräsmatta. Det gör ont att gå på den nu. Roland är i och för sig glad över att slippa klippa den hela tiden...

Idag kom Mia och lille William och lockade ut mig ur min håla. Jag tillbringar nämligen större delen av dagen nere i Sannas rum - det enda beboliga i huset dagtid just nu. Det är inte bästa rummet på vintern, för då är det också kallt där, men sommartid är det helt klart en hit att gå ner i souterrängdelen och sitta och bli människa igen i källarsvalkan.


Nu har dessutom SMHI:s meteorologer stått och pekat på kartan och menat att det ska bli åska och rejäla regnskurar, det har de gjort vid flera tillfällen.

Tror det föll sisådär 10 droppar regn igår. That´s it. Idag skulle det regna. Himlen är klarblå.

Inte för att jag önskar att resten av sommaren ska regna bort, men lite regn skulle inte skada här. Bara tanken på några andetag ren, frisk luft efter en rejäl regnskur gör att jag suckar saligt.

Nåväl, det kommer förr eller senare, regnet...


Igår kväll följde jag Fredrik till stallet för att göra i ordning lite WE-hinder. Det gick fint, men Coffee kändes lite stelare än på länge. Inte lika fina galoppombyten runt tunnorna som sist. Hon behåller gärna samma galopp i alla varv :(

Får väl jobba på rakriktning och uppmjukning här framöver.

Av Adriana - 11 juli 2010 19:25

  

Inte mycket man orkar göra dagar som dessa.

Skönt att det är varmt i alla fall.

Skönt även att jag beslöt mig för att behålla Coffee på Denan så att man kan plocka in hästen i stallet mitt på dagen när solen gassar som värst.

Fredrik har varit duktig på att hålla igång henne trots vädret. Han rider framåt 9-10-tiden på kvällarna men det är ju inte förrän då det är möjligt att andas därute...


Igår var jag på lag-SM i distansritt hela dagen. Var inte särskilt sugen att byta med ryttarna fast de bedyrade att det inte var så varmt medan de red. Klart det blir ju lite fartvind då... Men iallafall.

Av Adriana - 7 juli 2010 13:14

Är det inte skumt vad många Egon det finns i världen idag?
En låt att trycka upp i fejan på rätt många, tyvärr.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards