Addi

Alla inlägg under januari 2009

Av Adriana - 31 januari 2009 18:40

Jag satt och försökte tota ihop ridschemat till Lisaträningen nästa vecka och kom på att Mias inackordering, Olof, gärna ville vara med. Han hade ju hoppat in för Mia förra gången, när Obelix var lite ämlig om ena foten.


Fick telefonnumret till Olof SMS:at via Mia och så ringde jag upp på den vanliga telefonen. Som vanligt lyckades jag ta fel på några siffror så jag hamnade helt fel, hos nån snubbe vars namn jag inte la på minnet. Sa väl inte mer än det vanliga "ursäkta men då har jag nog kommit fel", lade på och slog sedan rätt nummer och hamnade rätt.


Det var det.


Sedan ringde telefonen och så fick jag ett uppläst SMS där snubben jag ringt fel till lät meddela att "Synd att jag inte var rätt kille för du lät så trevlig. Ring gärna igen". :-O !!!


Visst att det är lördagskväll och allt, men lät inte det lite, lite desperat? Eller är det bara jag som missat alla fantastiska möjligheter som moderna singlar har idag? Typ: Hoppas att nån ringer fel och att den sedan ringer upp igen och att den sedan visade sig vara den trevliga prick den tycktes vara när den sa "Ursäkta jag har nog ringt fel?"

Eller om vi utvecklar det hela: Det kanske går att ringa mobilnummer på måfå och hoppas att nån av de som svarar vill ut på date?


Tja. Provar ni så berätta hur utfallet blev!




Av Adriana - 31 januari 2009 17:42

Idag tog vi fram pastamaskinen igen och gjorde lasagneplattor och tagliatelli.

Jag gjorde både vegetarisk lasagne (med bladspenat, krossade tomater, keso, vitlök och basilika) och vanlig med köttfärssås och bechamelsås.

Det blev alldlels sagolikt gott!
Särskilt den vegatariska varianten blev precis som jag ville ha den - den  alldeles nyblandade och nymanglade pastan smakar kanongott jämfört med den torkade varianten och bidrar nog till att det blir extra smaskens.

 

Sanna är pastamästarinna!


 

Så här blev köket efteråt... Hmmm.... Roland - din tur att ta över!!!
(Ovan diskbänken hänger tagliatellin och "mognar").

Av Adriana - 31 januari 2009 17:32

Simply Red - A new flame. -89. Inte så trevlig att titta på, trevlig att lyssna på.


Eric Gadd - Do you believe in Gadd? -91. Tycker fortfarande att Eric Gadd är bra trots att han dissade Vallentuna rejält. Han hade bott där som liten och beskrev stället ungefär som en bonnhåla full med korkade hillbillies. (Någon måste ha varit dum mot honom). Var minst lika bra när han sjöng på svenska.


Monika Törnell - Månfred -88.
Hittade ingenting på Youtube som gör Monika rättvisa. Hon sjunger jättebra men sen gick hon ju och deltog i Schlagerfestivalen tillsammans med Lasse Holm så det enda jag hittar är en massa klipp på "Är det det här du kallar kärlek" vilket är en dum skitlåt.

Av Adriana - 30 januari 2009 19:25

Ratata - Ratata. -82. Här kommer resten av Ratataskivorna. Det här var den första. Innan dess hade jag köpt singeln med "Doktor Kärlek". Den lyckades jag spela på fel varv i nån vecka och trodde den skulle vara så. Grejen är att låten går lite i falsett redan i ursprungsvarianten, men inte riktigt så här högt och inte riktigt SÅ fort... (Fjortis, jag vet :o) !!)


Ratata - Jackie. -82. (Det var ena snabba jäklar att spela in nya skivor...) Det är väl den här som de slog igenom med, även om den kom efter den som bara hette "Ratata". Även denna gick varm hos mig. På rätt varvantal.
Jag kan fortfarande sjunga med i hela "Jackie".


Scorpions - Blackout. -82. Tyckte att Scorpions var jättebra. Var och såg på dom på Monsters of Rock (kan det ha varit -83 kanske?) och sedan på en konsert med bara dom -89. Men inte gillade jag hårdrock för de snygga killarnas skull. Fan vilka fula grabbar det var. Har aldrig uppskattat långt hår och sedan måste ni ju veta att 80-talet var spandexens decennium. Långhåriga, finniga killar med spandexbrallor. Brrrrrrr........ Men musiken var bra!

Av Adriana - 29 januari 2009 20:46

Fredrik red dressyr för Mia idag. Hon har kommit på att hon måste hålla igång honom med nya uppgifter hela tiden under lektionen, för så fort hon inte säger något så slutar han jobba och ridningen blir därefter - hmmm :( .

Men visst ger det resultat! Fast jag skulle förstås önska att herrn var lite mer självgående och inte bara väntade på regianvisningar...


Efter lektionen så Coffee så här svettig ut. Här väntar hon otåligt på kvällsmaten. Hon är så SÖT!

Av Adriana - 29 januari 2009 16:14

Whitesnake - WS, -87. Något så märkligt som en skiva med nyinspelningar av egna låtar. Några av dem var kanske nya, men flera var gamla i ny tappning, bl a "Is this Love" och "Crying in the rain". Definitivt inte bättre än de var från början utan med pålagda slingor av äcklig 80-talssynth. Blaha. (-Och snacka om pudelfrisyrer!!) Tacka vet jag Saints and Sinners, som var mer äkta. Fast den hade jag bara på band. Whitesnake var jag också och kollade på. Fast minns inte med vem eller när.


Bryan Adams - Waking up the neighbours -91.

Eeeeverything I doooo, I do it for youuuuuuuu....(...och lär dig portugisiska samtidigt i detta Youtubeklipp!) Tror jag var tvungen att köpa den här skivan som pliktskiva när jag gick med i nån skivklubb. Gillade skivan med "Summer of 69" men den här var inte lika bra. Ska väl inte hyckla - jag ylade väl med Everything I do, men resten av skivan var inte något att yvas över.


Yazoo - You and me both.  -83.  Mer eller mindre sönderlyssnad.

Av Adriana - 28 januari 2009 15:00

...om du vill behålla din tro på mänskligheten.

- Vilket folk det finns!

Det hade jag inte känt till ifall jag fortsatt att jobba på  kontor och bara fått träffa mina fåtaliga arbetskamrater varje dag. Kanske hade någon av dem varit lite cuckoo men då hade man ju tänkt att någon enstaka stackare måste ju vara lite mindre socialt och intellektuellt begåvad, men de kan ju inte vara så många.


Så går man och skaffar sig ett jobb där ens kontaktnät plötsligt blir hur stort som helst. Varje unge i klassen har ju i regel fler än två föräldrar idag, dessutom får man inblick i ännu fler familjers liv på gott och ont. Man får höra många uppsättningar åsikter och värderingar genom åren.


Varför skriver jag nu detta?

Jo, i dagens iskanetider så har vi påmint eleverna om att de måste ha hjälm på huvudet om de ska åka i isbackarna vare sig de har pulka eller åker på fötterna eller rumpan. De yngre barnen både accepterar och förstår detta. Där råder inte större problem.

Däremot har vi femmor och sexor som är för sexy för att ha hjälm och därmed öka sina chanser att behålla en intakt skalle. De tänker inte ha hjälm men i backen tänker de vara. Dessutom drar de sig inte för att antingen ignorera tillsägelser eller kaxa emot å det grövsta. Bl a fälldes repliken "Min pappa tycker också att det är löjligt att man ska ha hjälm".


OK. Satte mig och skrev ihop ett fullständigt omöjligt dokument. Det var menat att väcka en diskussion hemma så det var provocerande med mening. Det gick ut på att föräldrarna skulle skriva under att de tar på sig det fulla ansvaret om deras barn drar på sig skallskador i skolans backar till följd av att de inte burit hjälm enligt skolans relger (som de och deras föräldar för övrigt skrivit under på att de ska följa, i början av skolåret). Alternativet till att detta formulerade jag så här: "Om du däremot anser att hjälmregeln är viktig och fyller en funktion så vill vi att du är beredd att ta emot information via telefon eller mail om att ditt barn underlåtit att ta på hjälm och/eller ignorerat tillsägelser, varje gång detta sker".


Skulle ni kunna tänka er att skriva under på att det är OK att ert barn åker hjälmlös i en lång isbacke full med stenar?

Inte fan skulle jag göra det i allafall!


Jag och de andra lärarna var snarare beredda på att en del föräldrar skulle ringa och undra vad det var för knäppt dokument med tanke på att det är självklart att ungarna ska lyda en sådan regel för sitt eget bästa!


MEN, icke. Istället fick vi in två lappar med underskrift. Dessa föräldrars barn är välkomna att krossa skallen bäst fan de vill på rasterna. God bless från föräldrarna.


Tjena.

En del folk är inte kloka. De kanske ramlat och slagit skallen ett flertal gånger själva när de var små. Eller vad ska man tro?


OBS: Bilden är inte från vår skola, vår iskana är dessutom dubbelt så lång och brant och kantad med stenbumlingar.

Av Adriana - 28 januari 2009 14:47

The original - samlingsskiva med sånger från Levisreklamen. -91.

Rätt bra låtar, bl a "The Joker" med Steve Millers Band och Muddy Waters "Mannish Boy". Ingen djup skiva men bra lättlyssnad bakgrundsmusik.


Ultravox - The Quartet -82. Den här lyssnade jag på MYCKET. Nu var det också vanligare och vanligare att man kunde få se på musikvideos på TV. Inga satellitkanaler än, men däremot Videobeat (men Kaj Kindvall), som sändes åren före Bagen med Cia Berg.


Roy Orbison - Mystery Girl -89. Köpte jag mest för att jag gillade skivan med The Travelling Wilburys där Roy Orbison ingick. Den här var väl sådär. Inte riktigt min kopp te.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards