Addi

Alla inlägg under april 2010

Av Adriana - 30 april 2010 14:12

...sol i hjärta, sol i sinne!

Varmt och skönt idag, eller hur?   

Det härlig vädret inträdde redan igår, med dunder och brak.


Var på tjejmiddag inne i stan (restaurang Tabbouli på Kungsholmen) och när vi ätit klart och satt och fikade på ett café lite längre bort så trodde jag att det var nån som tog kort med blixt. Så var det inte, utan det var en äkta blixt, av det påföljande dundret att döma. Det smällde loss ganska rejält och sedan blev det slagregn. Som tur var, satt vi under markisen och även om det stänkte en del så höll vi oss torrskodda.


Regnet upphörde när jag skulle hemåt framåt niotiden, men det var underbart ljummet och varmt i luften! När jag steg av bussen i Söderhall framåt tiotiden var det fortfarande behaglig temperatur så med åskvädret måste en rejäl varmfront ha kommit över oss. Otroligt mysigt!


Idag hade vi städdag i skolan så värmen och solen kom mycket lägligt. Alla klasser var utomhus och krattade gräsmattorna och skogsdungen. Man plockade skräp och piskade mattor och sedan grillade vi korv och hamburgare och åt ute i solskenet.


Härligt sätt att avsluta veckan!

Av Adriana - 25 april 2010 16:09

Har inte riktigt haft tid att njuta av vackert väder utan det har varit lite flängandes hit och dit denna helg.

Igår åkte vid till Örebro T&R för att provrida häst (till Fredrik). De som känner mig vet att jag avskyr att åka bil - särskilt - och det kan vara en av de bidragande orsakerna till min bilaversion: den urtrista vägen till Enköping. Det kan bara inte finnas en mer tröstlös och meningslös vägsträcka i hela Sverige.

Det är inte så långt från Rimbo till Enköping men likt förbannat tar det hundra evigheter att komma dit. Vägen är dessutom kantad av trafikkameror så man kan inte ens trycka pellen i botten för att få skitvägen överstökad fort.


Nåväl. Efter ett pitstop på McDonalds och inköp av latte och tilltugg blev jag lite gladare till sinnet. Hästen var dessutom jättefin. Såg precis ut som jag tycker att en häst ska se ut och hade dessutom rätt färg.


Senare på kvällen var det dags för Coffeeputs och knoppning av man. Efter att först ha ägt en travare och senare arabhästar så är jag inte direkt proffs på att knoppa manar. Geshira gjorde vi alltid en inbakad fläta på vid dressyrtävlingarna, så det är jag ganska bra på. Men små jobbiga flätor som sedan ska formas till perfekta knoppar..? Tja, kan väl säga att jag såg att jag inte var ensam om att göra fula knoppar. Coffees ojämna kaktusknoppar fick hård konkurrens av ponnysar med tennisbollsknoppar och andra spretskapelser.


Så här gick Fredriks LC:2.

De skötte sig fint, men Coffee var inte direkt framåt och spänstig. Den enda direkta klantigheten som Fredrik hade kunnat undvika är den jättekorta halten i mitten, men resten är sådant som får rätta till sig allt eftersom. Sporrar på till nästa gång, att han vågar rida ihop henne lite till och begära mer.

Sedan ÄR det svårt att disponera hästen när man inte tävlat på jättelänge. Hur länge ska hon ridas fram? När är hon som bäst och när börjar hon tröttna och lägga av? Inte kul att komma in med en för lite framriden ponny heller...


Det finns förbättringspotential. Det ska bara plockas fram och det ligger inom räckhåll, känns det som.


Hur det gick totalt? Jo:

  

Rosett blev det! Fredrik och Coffee kom placerade på 4:e plats!


Sedan åkte vi hem, åt pannkaka och så sov jag och Roland middag. Orkar inte med så här mycket färder och spänning längre!


P.s Sanna vi lånade din hjälm.


P.s nr 2: Notera den sneda järnbalken på ridhusets kortsida (filmen). Hade nog varit lite nervös för att rida i det ridhuset den här vintern...

Av Adriana - 22 april 2010 15:17


Låter nästan bättre unplugged än i studioformat.

Det var tider...

Av Adriana - 21 april 2010 18:12




Läste precis klart boken "Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow" av Sara Gruen. En riktigt trevlig bok. En feelgood-bok helt enkelt. Rekommenderas!


För övrigt rekommenderas verkligen inte dagens VÄDER.

Vilket jädrans eländigt väder!! Vill inte ha det, så det så. Returneras till avsändaren, typ.

Självklart hade vi insläppet av hästarna. Coffee och hennes hagkompis, Candra, hade tokfnatt i hagen och sprang omkring och stegrade sig, gjorde caprioler och var kort sagt galna. Ingen annan häst var det. De stod bara och glodde slött, så jag vet inte varför ponnyerna bar sig åt så här. Fast det var kul att se Coffee så livfull,  hon brukar ju snarare röra sig lika mycket som en murken sågbock när hon står i hagen...

Av Adriana - 18 april 2010 17:12

Så var det dags för klubbens första tävling för säsongen: vår lilla distansritt.

Vi hade en enorm tur med vädret, för igår kväll stormade det som bara den. Rutorna skallrade i vinden och slagregnet föll... Men så grydde en solig morgon. Visserligen ganska kall, men vacker med blå himmel.


Fredrik fick låna Helenas arabhäst, Shag, till 2-mils ritten. Vi hade anmält honom med Coffee men jag är lite osäker på om hon verkligen kommer att hålla för distansritt. Hon är en sådan fantastisk ponny på alla sätt och vis och det går framåt inom dressyren - vore så tråkigt om hon skulle bli överansträngd eller trampa snett ute i terrängen och bli dålig igen... Så jag är jättetacksam för att Helena lånar ut sin fina arab, som är otroligt välhanterad och lugn, till oss.


  

Fredrik och Shag (E. Glaz  U. Shimra  Ue. Krezus)


Dagen förflöt riktigt bra.

Sanna och jag hade hand om kiosken, och det fungerade ju bra. Det märks att vi jobbat ihop oss ordentligt genom åren för allt bara flöt på och jag tror inte att någon kände att den behövde jobba ihjäl sig eller att det blev fel och konstigt någonstans. Sedan är det förstås rätt skönt med CR-tävlingar där det inte är spurtstrider eller tider som kan bli fel.

Det här var en tillställning som gav energi snarare än tog energi. Kul!


  

Fredrik i slutbesiktningen. Shag gick igenom utan anmärkningar.

Av Adriana - 15 april 2010 14:40

Vulkanutbrottet på Island...


Det värsta är väl inte att flygen blir inställt utan att askmolnet kan komma att dra ner på temperaturen ett bra tag framöver.   Det ska ju bli SOMMAR nu..! Varm sådan, tack!!  


Funderar även lite på hur det hade blivit om vi hade varit på Island nu. Får man ta nån sorts flygomväg ner mot södra Europa och sedan tåg hem, eller? Kanske förlängd semester på Island..? Men skitsamman jag är ju hemma nu hur som helst. Vet inte om jag är glad eller ledsen över det.


Av Adriana - 13 april 2010 20:24

Det tog tid att få ut det på bloggen för det tog tid för mig att återställa mig efter tävlingschocken. En sådan som man bara kan råka ut för när man varit på en lagtävilng i dressyr...


Sanna tävlade nämligen andra omgången av div III i dressyr för hästar. Hennes första start, i förklassen, gick ungefär kl 10 på förmiddagen. Hennes andra start, i lagklassen, gick ungefär klockan 16.00 på eftermiddagen.

Inse hur jättekul det är att befinna sig på en tävlingsplats där det går 6 timmar mellan starterna! 5 minuters tävlingsinsats. Vänta 6 timmar. 5 nya minuters tävlingsinsats.

Även hästen ruttnade en smula kan jag säga...


Men annars ska vi inte klaga. Sasha var spänd i förklassen, men i lagklassen fick Sanna en individuell placering (10:a av 40 startande) och så placerade sig laget på tredje plats och gick vidare till final! Jey!!   


(Jag har att se fram emot en till mastodontdag på en ny tävlingsplats!)

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards