Addi

Alla inlägg under september 2009

Av Adriana - 23 september 2009 21:20

Kände mig väldigt trött efter jobbet men eftersom vädret var fint och hästen behöver gå en lite längre runda så att han inte blir skogstokig imrogon, så bestämde jag mig för att rida till Lovisedal och ta en premiärgalopp i backen.


Tog Sannas ridväst för säkerhets skull... Flört

Här ska alla yngre personer hålla för ögonen - men fy sjutton vad klaustrofobiskt och obekvämt det är att ha västen på när man rider! Å andra sidan skulle jag ångra mig djupt om jag inte tog den när jag ska ut på en liten risktur som denna och sedan åker av och gör mig illa.


Det sistnämnda var väl temat genom hela ritten. Bara att inse att man blivit väldigt medelålders och väldigt, väldigt medveten om sin egen bräcklighet.

Cajun är rätt osäker när man är ute och rider ensam - vilket är det jag oftast gör. Prassel i skogen, svampplockare, hus där det finns liv och rörelse i trädgården, ja det går inte helt utan sidoskutt eller stundtals fiolspänd häst. Så jag kliver helt sonika av när vi närmar oss sådana ställen.

När jag leder honom så går han tryggt bredvid. Det är faktiskt skönt. Han försöker inte rusa förbi, vare sig tränger eller kliver på mig. Han räknar helt enkelt kallt med att det är jag och inte han som är den som går åt om det dödliga hotet han anar bakom nästa sten, verkligen visar sig vara dödligt.


Väl framme i Lovisedal så tog vi två galopper utmed sidobacken då huvudbacken var lite väl stenig. Red sedan rakt igenom sandtaget och där fick han en sån fantastiskt fin trav! Han svävade fram och jag såg skuggbilden på marken: han bär sig väldigt fint. Kul att han har en sådan bra naturlig form - det går så enkelt för honom, det som Geshira och jag (och Sanna) kämpade så mycket med.


På vägen hem började jag känna mig riktigt risig. Kallsvettig och jättetrött. Red förbi hemma och bad Fredrik gå sista biten med Cajun till Denan och släppa ut honom i hagen. Sedan har jag legat i soffan framför TV:n med filten omsvept om mig hela kvällen. Känner mig lite bättre nu, men jag vet inte om jag helt sonika är "normalt" trött eller om det är något förkylningselände på gång. Lär väl märka det imorgon.


Tills dess ska jag sitta och mysa i nöjdhet över ridturen, trots att det blev lite promenader till fots här och där.

Av Adriana - 21 september 2009 20:36

Har miljoner irriterande apparater och tingestar som kräver koder.

Bankomatkort, kodade internetsidor, inlogging på epostprogram, PIN-kod på telefonen.....etc etc.


Nu för några minuter sedan har jag även en liten säkerhetsdosa med texten "Fail 3" och "locked" på.

Ska väl vara glad över att det inte går att prova sig fram och knäcka folks koder på ett lättvindigt sätt så visst, det är ju bra.

Men för mig som är en smula sifferblind så är det otroligt svårt att hålla rätt på alla dessa sifferkoder.

Det är anledningen till detta fail3 och locked. Det är en dosa som jag inte använt särskilt många gånger (men vars tjänster som nu blev "locked" för mig jag verkligen behöver nu) och därför trillade koden helt sonika hur huvudet.


Tänkte att jag varit lite slug och använt mig av gamla beprovade kombinationer, men icke.

Hur tänkte jag egentligen?

Eller tänkte jag?


Det blir till att pallra sig in till banken och koda om eländet eller vad man nu gör.

Provade att ringa kundtjänst för att få hjälp men då skulle jag först uppge någon sorts säkerhetskod (!!!Skrikandes) som jag då inte har en aning om ifall jag fått och isåfall, vart den är.


Känner som om jag befinner mig i en Dan Brownbok, bara att det definitivt inte är jag som är den som knäcker koden...

Av Adriana - 20 september 2009 17:17


  


Vilken underbar helg!!

Om jag skulle få önska så skulle vädret vara så här för jämnan. Lagom varmt, ljumma kvällar, nästan inga äckliga blodsugande eller på annat sätt irriterande flygfän...


Nu börjar dessutom alla frukter bli mogna. Äpplena ovan är från vårt pyttelilla äppelträd som måste ha överträffat sig själv i år. Grenarna hänger tungt av alla röda, blänkande äpplen. Dom ser så perfekta ut så man kan tro att de är konstgjorda... Men de är äkta och goda är dom också.


Vindruveskörden blir även den större än nånsin. Däremot tycker jag att klasarna tog längre tid än vanligt att mogna. Vet inte om alla hinner bli ok innan det blir för kallt, men vi äter allt vad vi orkar, jag tar med till jobbet och skickar med en påse druvor med alla som har vägarna förbi...



Tomaterna är som vanligt lite efter. Fattar inte varför de är så svårflörtade varje år.

Jag har både drivit upp plantor själv och köpt färdiga olika år. Det blir ungefär likadant i slutet av sommaren ändå. Vi hinner äta en del supergoda tomater, men alldeles för många hänger kvar gröna och trista, på plantan. Bästa tomaterna i år var körsbärstomaterna som faktiskt blev rätt stora ändå. Här ser ni en av jätteklasarna som jag håller tummarna för ska hinna bli lite oranga iallafall så att jag kan ta in dem att mogna klart inomhus:

  


Slutligen en fin bild på en av mina älsklingsblommor: luktärter.

De trivs egentligen inte särskilt bra i vår magra, sandblandade jord, så i år planterade jag fröna i stora krukor med köpejord och en del stallgödsel. Då blev det lite mer fart på växterna! Glad


  



Nu ska jag ut i trädgården och njuta av den sista solstrålarna idag innan mörkret och höstkylan faller på!



Av Adriana - 17 september 2009 21:08

Våra svenska ungdomar är med i flera sekvenser.

Annelie Eriksson på Dhale kom på sjunde plats vilket är otroligt bra gjort!

Det deltog 93 ekipage från 23 länder så konkurrensen var hård...

Av Adriana - 17 september 2009 19:59

Jag har i allafall definitivt inte hunnit blogga de senaste dagarna.


Försöker fundera på vad jag egentligen gjort, men jag kommer inte på så mycket. Vad har alla dessa timmar och minuter gått åt till egentligen??
- Ja säg det.


Köpte som tidigare nämnts, en begagnad Freeformsadel - bara för att upptäcka att TN Equalizerpadden som jag så gärna vill ha till den inte lägre säljs i Sverige. Men vad fasen!! Har finkammat saluannonserna för att hitta nån begagnad men det tycks inte finnas nån uppsjö av sådana heller. Förstår varför, för de är verkligen bra så folk vill väl behålla sina paddar.

Jenny blev min räddande ängel som lånar ut en tills vidare och så fick jag några spillbitar av Equalizerskum som jag kanske kan fixa ihop till något fungerande. Ska knåpa med det i helgen.

En tjockare pad är hur som helst ett måste för Cajun visade ganska konkret vad han tycker om något petar honom i ryggen på ett obekvämt sätt.


I morgon fredag. Äntligen!! Cool

Av Adriana - 13 september 2009 19:30

Var på distanskommittémöte i helgen.

Den här gången var det gudskelov på Scandic i Järva Krog så jag slapp åka ända till Jönköping! Glad


Morgonen innan jag åkte iväg hann jag lägga i tvätt i tvättmaskinen, städa undan en massa skor, gå till stallet och kolla hästarna, samt i sista minuten: duscha och ta på mig lite civiliserade kläder.

På vägen hem idag, hann jag förbi Täby Galopp för att hämta upp en sadel som Ingela varit snäll och hämtat upp till mig i Linköping. När jag ändå var där så lockades jag kvar för att titta på ett arablöp.

Det var jättemycket folk på galoppen och rätt kul att knalla omkring där en stund.


Sedan pallrade jag mig hem för att rida, städa lite till och äta.


Nu tänker jag faktiskt slänga mig ner i soffan och titta på ytterligare ett avsnitt av Deadwood som är den senaste av våra "besatthetsserier". Har lånat boxen med den första säsongen och fler finns att låna!

Av Adriana - 8 september 2009 21:30

Jag är jätteförvånad.

Det blev inte alls sådan faslig träningsvärk som jag hade befarat.

Både Sanna och jag hade däremot samma onda axlar och vi har kommit överens om att det nog hade att göra med allt som skulle baxas till och från viloområdet. Vatten, tält, sadel, bra-att-ha-lådan mm mm

Men av ridningen har jag inte känt av mycket alls, vilket är en smula skumt (men visst är jag glad för det!)

Cajun har visserligen fått vila och gå i hage sedan dess men han har inte heller sett särskilt stel ut.

Idag införskaffade vi proteinrikt tilläggsfoder för att det eländiga höet ska fungera i vinter Obestämd. Det är inget fel på det rent hygieniskt och energi finns i det, men proteinhalten var rakt av kass.

Tydligen är det ganska typiskt för årets hö  - och visst skulle man kunna ge sig iväg ut på jakt efter bättre hö, men nu har vi ju en gång slitit med att bärga det här och jag är inte så pigg på att lasta ännu mer hö i höst och vinter.

- Det man inte har i armarna får man då ha i plånboken så vi betalar för dyrt tilläggsfoder så ska det väl ordna sig rent näringsmässigt...

Av Adriana - 7 september 2009 16:40

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5753720.ab


Ska vi tippa på att han snarare köpte en halt häst ( = lame horse)?  :D

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards