Addi

Alla inlägg under maj 2011

Av Adriana - 29 maj 2011 18:17

 

Var på WE-mönstring med Fredrik igår på Kulla Vreta Gård.

Landslagstränaren var där och skulle kika och ge feedback och träningstips, inte bara till de som ville ingå i landslag, utan till alla som är intresserade av working equitation.

Fredrik fick bra feedback med tipsen på att träna sits och position samt öva skrittpiruetter om han vill tävla på högre nivå redan i år.

I sommar har de tänkt att ha sitt första SM och då kommer junior/YR-SM att gå i LA och det vore ju inte helt utom räckhåll för Fredrik. :)


Idag var vi till Hallstavik med Sanna som tävlade sin första LA på Sacha. Förklassen i LB gick sådär, men det tog hon igen sedan. Sacha var mycket stadigare (fast lite lojare) när det var dags för LA. Kul med en positiv avslutning!

Av Adriana - 23 maj 2011 18:59




Den här fina buketten väntade på mig när jag kom hem.

Sanna hade plockat den i sin trädgård! (Tack snälla Sanna!)


Så mycket blommor har jag inte i min rabatt ens mitt i högsommaren, så jag passar på att njuta av dessa. :)  

Av Adriana - 21 maj 2011 21:54

Under gårdagskvällen och idag på förmiddagen var Sanna och Fredrik på dressyrkurs med var sin häst.

Det var en mycket ambitiöst upplagd kurs: igår fick alla rida vanlig lektion, i morse plockades en del ut att rida program medan domaren dömde och kommenterade bedömningen högt i mikrofonen. Efter programridningen fick varje ekipage göra övningar och få tips som stärker deras uppvisning. De som inte var med på denna programridning fick rida vanlig lektion igen på eftermiddagen. Däremellan erbjöds ett "kvartssamtal" där tränaren, Cina Fälling - som även är domare - coachade och svarade på frågor enskilt med var och en.

Det var bara så jäkla bra!! :)


En märklig men rolig händelse var att Sacha plötsligt fick träffa sin mamma!

När vi precis lastat in honom i transporten på fredagskvällen så skulle ägarna till gården ta in sina fölmärrar med föl. När en av dem gick förbi så blev Sacha alldeles till sig och möhöhöade och skuttade nästan omkring inne i transporten. Först undrade jag vad som tagit åt honom, men sedan plingade det till i något avlägset hörn av min hjärna och jag drog mig till minnes att hans mamma hade sålts till den här gården.

Dagen efter frågade Sanna om det möjligen var Micha, Sachas mamma som gick i en av hagarna med sitt lilla föl - och det var det!!! Sacha hade känt igen henne. Undrar vad som flög genom hans huvud då.... Lille plutt!!!

 -  Sacha som liten bäbis, tillsammans med sin mamma Micha e. Cortez. Bilden kommer från uppfödarna, Trollkuse HB.


Av Adriana - 17 maj 2011 22:00

Var på Täby Galopp igår tillsammans med flera klubbkompisar. Vi skulle få prova hur det känns att rida som en jockey på en galopphäst i full karreta.

-Nej, inte en riktig häst - men däremot på "Plastic wonder", en plasthäst som simulerar galopp.

En efter en fick vi stiga fram till rakning, och det ser ju så enkelt ut, men jag säger bara: prova själva! Efter ett inte alls så långt tag så gör sig mjölksyran påmind och sedan sitter (om man ändå satt!) man bara och hoppas att "loppet" snart ska ta slut!!

Jag får bjussa på videoklipp av min galoppbedrift vid senare tillfälle för det formatet som jag har på videosnutten ville bloggen inte kännas vid. (Det är värt att vänta på! ;).

Sen måste vi ju bara dit med våra hästar och dra en repa på galoppbanan, det såg kanonkul ut!! Det var ju väldigt längesedan jag var där med Fachall och med Geshira men jag minns att känslan efter en runda i fullt ös var som efter en häftig berg-och-dalbana.


Istället får ni titta på Fredrik som var på träning i Rimbos jättefina, stora ridhus ikväll. Det är sista trimningen inför finalen i div 1 och här håller de på med öppna utmed långsidan och sluta på diagonalen.


 


Av Adriana - 14 maj 2011 19:45

Räcker det inte med äckliga insekter i världen?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/larvsprutande-fluga-sprids-soderut


Jag har redan ulkat i några år efter att ha insett att det finns något så ultravidrigt som älg-/hjortflugor men den här var ju snudd på ännu värre... Uäck!!!

Av Adriana - 12 maj 2011 19:23

Åskovädret som dundrade i fjärran verkade aldrig komma över Rö, så jag gav mig till slut av och red ett dressyrpass på Coffee. Sedan förra tävlingen så har hon bara ridits ut. Det har ju blivit så mycket träning och ridning på banan så det är ju inte fel att låta henne vila ut och få omväxling.

Imorgon ska Fredrik rida lektion igen så jag tänkte att det var dags för ett lite lättare lösgörande pass på banan idag. Kan ju lugnt säga att det behövdes. Hon kändes som att rida på ett kassaskåp och det tog ett bra tag att få henne hyfsat mjuk och lyhörd.

Finalen går ju i LA:P1 och då ingår både inridning i galopp fram till halten inför domarna, samt enkla byten. Gäller att ha en ponny som samlar sig ordentligt så att det går att göra ett snyggt avbrott till skritt eller halt. Det blev ju bättre när jag trimmat ett tag, men det kändes aldrig särskilt wow. Jag hoppas jag gjorde lite nytta idag i allafall så att det blir bättre på träningen imorgon.

Av Adriana - 10 maj 2011 19:34

   Vår lille tjockis ligger i en av de oplanterade krukorna och njuter av kvällssolen. Ska strax ut igen och göra honom sällskap. Väntar bara på att kaffet ska bli klart.


I helgen satte vi igång värmen på poolen och nu är den redan uppe i 20 grader! Idag skulle Roland skruva i belysningen och egentligen skulle det inte vara några problem alls att hoppa i plurret i badbrallorna men han bara måste prova sin nya våtdräkt och då ser det så här miffat ut:

 

Av Adriana - 8 maj 2011 17:42

Tidig morgon och färd mot Täby där Fredrik skulle rida andra omgången av div 1 i dressyrallsvenskan.

För ovanlighetens skull var han rätt nervös och det märktes tyvärr under ritten. Fredrik som brukar vara så cool!? Det blev 59,2% pga två rejäla missar. Resten av momenten fick han hyfsade poäng på.


Kom hem rätt tidigt och eftersom vi ändå hade transporten på så åkte vi upp till Lovisedal med Sacha där Sanna hoppade. Det är otroligt trevligt att kunna åka dit - alla hinder finns på plats, man behöver inte slita och släpa på tunga bommar (om man inte vill ändra plats på hindrena förstås, och det vill man ju inte! ;)

Nu när hästen snällt kliver i släpet så går det på ett kick att komma iväg.


Det är helt annan fart på Sacha utomhus, där får han dessutom plats att vända ordentligt!

 

Liten filmsnutt:

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards