Addi

Alla inlägg under augusti 2010

Av Adriana - 31 augusti 2010 19:40

Jag, som vanligen är en badkruka, har under den senaste 1,5 månaden skaffat mig en vana att simma i en halvtimme om dagen.

Har faktiskt gjort det nästan varenda dag vilket betyder att jag använt poolen mer under denna enochenhalv månad än vad jag gjort sammanlagt alla år vi haft den...

Fråga mig inte varför jag inte passat på att simma förut, för det vet jag inte. Har bara inte gjort det. Men jag kan berätta att det är giftigt vanebildande när man väl satt igång. Vattnet är varmt och i går, till exempel, var det så kallt i luften att vattnet ångade under hela simturen. Bara det är en upplevelse i sig!

Jag tänker dessutom väldigt bra medan jag simmar, hinner gå igenom en massa i huvudet och kommer på en massa idéer.

Däremot börjar jag konstatera att årets simdagar är räknade. Det börjar bli oförsvarligt att ha på värmepumpen nu när nattemperaturen börjar närma sig nollan, kan tänka mig att det blir en saftig elräkning om vi envisas att ha igång poolen väldigt länge till. Men tills dess ska jag njuta av mina simturer. För trots att det inte är många simtag på varje längd så känns det kanonfint. Något att längta till nästa vår.

Av Adriana - 28 augusti 2010 14:44

Vissa dagar tycks rymma hur mycket innehåll som helst. En del tar slut på nolltid. Det kan man ju förstås vara tacksam för ibland.

Men idag - och klockan är inte ens tre än - har jag hunnit med en massa kul och jag hoppas förstås på lite mer innan det är dags för natt. :)


Vaknade tidigt för att hämta Coffee och åka till Rådmansö på dressyrtävling med Fredrik.

Medan hästarna åt, så klappade vi små söta kissemissar (eller snarare, jagade småkissar i hela stallet eftersom de smet ut ur boxen som små oljade blixtar!)

  

söt.


Det var inte så många anmälda till tävlingarna (underbart!) och så visade det sig att det var tre strukna i bägge klasserna, så de var ännu färre! (Fantastiskt!!)


Fredrik startade först i LB:2 an och red ihop 65,67%. Hamnade precis utanför placering.


  

Så här laddar Coffee upp mellan klasserna :)


Det är ju lite vanskligt att tävla två klasser med en från början lite loj ponny, men eftersom det var så få startande och tävlingen för en gångs skull inte tog hela långa dagen så red Fredrik även LB:3 an.


På framridningen var Coffee riktigt, riktigt fin. Bra framåtbjudning och höll halsen lite högre. Det är just den är lite för låga formen som ligger Fredrik i fatet och måste jobbas med framöver. Han har blivit mycket duktigare på att variera tempot och mata på mer i mellangångarterna, men när Coffee blir trött så dyker hon och blir tung i handen. Det gäller att driva men ändå inte bli statisk i tygelfattningen - lite finlir med känsla för att inte göra för mycket eller för lite av något.

  

Trampar på rätt bra, men kan med fördel komma upp lite mer...

 

Så i den andra klassen fick Fredrik 62,7% vilket förstås inte är dåligt, men ändå speglade att ponnyn började gå i för låg form. I det allmänna intrycket så fick de ändå trevliga kommentarer om att ponnyn är uppmärksam och lydig och att Fredrik rider mjukt. Vi är nöjda.


När vi kom hem mitt på dagen (jag tror inte att ni som inte rider dressyr inser vilken wow-faktor det är i att komma hem så tidigt från en tävling. De brukar vara i en mindkilling evighet!!) så gick jag ut på en liten svamprunda i skogen. Har inte haft mycket lycka med svampar än detta år, men fick nu tillfälle att utbryta i ett par segerdanser i mossan då jag hittade lysande oranga kantareller nog till minst 4-5 mackor!! Weeheee!!!


Nu ska jag ut och njuta av solen och värma fötterna på trätrallen - vem vet hur länge till man kan göra det i år.



Av Adriana - 25 augusti 2010 21:07

Idag var det dags för KM i dressyr och Coffee och Fredrik kom trea på 64,48%


Kul att han placerade sig!

Roligast var att han definitivt förbättrat sig inom de områden som han länge varit svag på innan. Även om det inte var jättesteg i mellantraven och mellangaloppen så stod det att det var rätt ridet fast det krävdes lite mer för att få ännu högre poäng. Tempot var högre och friskare (bra) men han ska nog öva lite mer på halvhalter då Coffee ibland blir låg och lite hängande i tygeln. Inget som är omöjligt att göra något åt, så på det viset är det felet rätt "bra".

På lördag blir det LB:2 och LB:3 på Kungsgården.

  

Av Adriana - 20 augusti 2010 19:56


Parry Gripps små låtar är av samma kaliber som "Alexander Kyckling" - d v s de fastnar på hjärnan och tar en evighet innan man blir av med.

Om ni är modiga går ni in på Youtube och kollar "Cat flushing a toilet" också...

Av Adriana - 18 augusti 2010 21:29

Det är bara att inse att jag är snubblande nära att vilja bli det.


Var i stallet idag och medan jag mockade så hörde jag en katt som lät väldigt märkligt. Det kurrade och jamade och hade sig.

Ställde ifrån mig grepen och gick ut ur boxen och ser då en av stallkatterna, som uppenbarligen blivit mamma nyligen, sitta på ett par halmbalar bredvid en tom box dit hennes små barn fått flytta. Hon satt och pratade med sina ungar!!


Den som haft katt med kattungar vet att kattmammorna har en uppsjö av små söta läten, kurrjamningar och pip som de uppenbarligen reserverar till sina små ungar. Kommer ihåg att vår kattmamma här hemma också "pratade" med sina ungar på det sättet. (Senare pratade hon inte med dom alls, utan gav dem bara örfilar om de var för jobbiga)...


Kattungarna i stallet är just nu i det allra sötaste stadiet, när de är små, storögda och ull-bulliga. De satt där på en kartong i boxen som små luddiga bollar och lyssnade på sin mamma.


JAG HADE KUNNAT STOPPA NER ALLA FYRA UNGAR I MINA FICKOR OCH TA HEM DOM!!!


Jag gillar hästar och andra djur, men det finns bara inget sötare i hela världen än luddiga kattungar. Hur ska detta sluta sedan när jag blir gammal och kanske mister förmågan att begränsa mig när det gäller katter? Jag kan bli en av de galna kattanterna som det brukar stå om i tidningar med jämna mellanrum.

Men jag lovar att inte börja släpa hem svanar...

Av Adriana - 15 augusti 2010 19:33

Då är vi tillbaka från en helg i Dalarna!

Vi sov i Siljansnäs hos Rolands föräldrar. De har ett par mycket behändiga grannar på andra sidan gatan, de har nämligen ett stall! Inga problem att låna box till den fyrbente, således.


På natten mellan fredag och lördag brakade det loss ett rejält åskoväder med tillhörande slagregn. Vilken tur att det regnade och åskade klart nattetid och vi slapp ifrån det på lördagen. Däremot var det ganska varmt och kvalmigt under dagen, inte så jättetrevligt för hästarna och ryttarna.


Starten:
  

Speakern kollar av alla innan start. Fredrik taggad!


  

Fredrik och Shag på väg uppför Rättviks slalombacke. Precis dessförinnan hade de ridit genom Rättvis centrum. Lite småtaskigt att ha den biten direkt efter start för hästarna var rejält på tårna. Fredrik fick kliva av och leda Shag förbi fontänen och den stora dalahästen för Shag ville inte bli kompis med den...


  

Groombild från utmed banan. Sanna konstaterade att bildscenarierna var nästan precis desamma som när hon red Vasaritten på Geshira för flera år sedan. Slalombacke och groomstopp - fast då med dotter och skimmel... :)


  

Målgång i galopp!


Fredrik kom tvåa i mål,  han höll sin taktik och vann Folksam Cup totalt!

Lite spännande var det ändå, för Fredrik lyckades stressa upp sig beträffande poängräkningen. Jag var ganska fast övertygad om att han vunnit och att vi faktiskt tänkt rätt inför sista deltävlingen, men eftersom vi inte hade reglerna med oss så nojade Fredrik loss rejält. Det var dock ingen fara, segern var säkrad!


Ett hästtäcke och - för en 14-åring - ganska mycket pengar senare så var han glad som en lärka. Bjöd till och med sin mamma och pappa på Gyllene Måsen på vägen hem.


Shag var en riktigt kämpe. Han pinnade på backe upp och backe ner och var ändå otroligt fräsch i mål. Det var många som åkte ut på puls vid den här tävlingen. Det var nog en kombination av det varma och fuktiga vädret och givetvis, backarna. Vi pulsade in på en bra tid i grinden och hade kunnat göra det ännu snabbare om vi behövt det. I mål var vi lite försiktigare och kylde längre tid. Han hade dock 52 i puls så det var inga problem.

Han gick på 11 km/t i första slingan och 14,8 i andra. Bra jobbat!!

- Tack återigen för lånet av din fantastiskt trevliga häst, Helena!


 Kuriosa: I bilen på vägen hem hörde vi Ellinors önskning av sommarlåt i Digilistan på radio! Jag kände minsann igen dig på beskrivningen! ;)



Av Adriana - 9 augusti 2010 21:05

Har lyssnat på föreläsningar hela dagen.

Började med två föreläsningar på förmiddagen. Föreläsaren beklagade oss så mycket som fick börja första dagen på terminen med att sitta stilla och lyssna på ganska tunga ämnen sådär direkt efter semestern.

Fortsatte efter lunch med ytterligare två pass föreläsningar. Den nya föreläsaren sa precis samma som den första och avslutade dessutom sista passet i förtid eftersom inte ens hon orkade med värmen och den stillastående luften. Hon såg dessutom att hela salongen så smått höll på att nicka till...


Ska inte vara gnällig, för det som togs upp under föreläsningarna var intressant och tankeväckande. Det var inget fel på det. Men att inleda första arbetsdagen med detta..?? Man hann inte prata med sina kollegor som man inte sett på hela sommaren, man har ingen aning om nån slutat eller nån ny kommit, om klassen ser ut som den gjorde i våras, hur schemat kommer att se ut eller något alls. Pang ner i de nedsuttna aulasofforna en hel dag. Inte värst psykologiskt måste jag säga. Hade man haft en chans att prata av sig med kollegorna, kolla läget i skolan efter sommaren och ja...bara landa lite, så hade nog förutsättningarna att hålla sig alert och ta till sig det som presenterades varit bra mycket högre.


När jag äntligen kom hem kastade jag mig i vattnet och simmade i en halvtimma. Jätteskönt! Jag hade längtat hela dagen att få röra mig.

Av Adriana - 8 augusti 2010 16:33

Imorgon är det dags att krypa in i grottekvarnen igen.


Vissa år har jag känt ett behov av att återigen få fasta rutiner, att träffa arbetskamraterna och komma in i jobbsvängen igen.

Kan inte påstå att det är så jag känner idag. Jag är alldeles helnöjd med mina egna rutiner härhemma. Känner inte att dagarna blir för långa eller tråkiga. Har träffat lagom mycket vänner och bekanta under sommaren för att inte känna mig svältfödd på sällskap och stimulans. Har inget existensiellt hål som jobbet behöver fylla - eller som jobbet har förmåga att fylla snarare....


Förhoppningsvis känns det bättre imorgon, the day of no return.


Annars kan sommaren sammanfattas enligt följande:

- Början: En svårartad nedvarvning. Det tog tid den här gången! Terminsavslutet kändes inte särskilt bra och faktum är att det är ganska mycket frågor som hänger i luften beträffande jobbets utformning framöver. Hade en 3 veckors halsinfektion om inte ville ge sig. :(

- Festivalen i Borlänge: jättekul. Blev nog sommarens behållning, mycket för att det var en nyhet för mig - en positiv sådan, och jag gjorde mig inga förväntningar i förväg.

- Mitten: Värmebölja, värmebölja. Tog bort lusten att åka någonstans. Satt hemma och flämtade, antingen i källarplanet eller vid poolen. Men det var helt OK.

- Slutet: Ledighetskänslan kom äntligen inrullande på riktigt. Har gjort det jag vill under dagarna (inte mycket, vilket stämmer överens bra med mina önskemål), har varit en del hästrelaterat men även annat. Bra slut på lovet.


Det blev inga spektakulära resor - inga alls, faktiskt - men en bra sommar ändå.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards