Addi

Alla inlägg under maj 2009

Av Adriana - 31 maj 2009 21:39

- Solvarm marksten mot fötterna på kvällskvisten


- Doften av syréner och av liljekonvaljer vid eftermiddagspromenaden


- Rent och nysopat uterum, bara att gå ut och sätta sig med det nybryggda kaffet


- Nyplanterade blommor i krukorna


- Att veta att semestern är nära...




Av Adriana - 30 maj 2009 14:40

En av Sannas kompisar från gymnasiet ska gifta sig idag så Sanna har gjort sig festfin och ska åka till Össeby-Garns kyrka där bröllopet ska hållas.


Tänk vilken stor unge hon blivit redan...

Av Adriana - 29 maj 2009 16:42

Så var det dags för den årliga mimfestivalen i skolan.


Hela 19 bidrag detta år och turligt nog (för oss lärare framför allt) så var det bara en dublett - Lady GaGa med Pokerface var tydligen populär så den fick vi höra två gånger.

Värst var det året då det var fem omgångar av "Genom eld och vatten"... Om ni glömt den schlagerlåten så förstår jag det, men efter FEM varianter av samma låt på mimfestivalen så är den inetsad i min hjärna. Mot min vilja.


Jag tog med gamla Roslagsrittsrosetter som legat och samlat damm här hemma och så gjorde vi om mittplattan och skrev "Mim 2009" med guldpenna på banden - vips blev de åtråvärda priser vid vår Mimfestival!

En rosett (- och nej, inte plakett -) men väl diplom fick alla som ställde upp.


De är ju faktiskt jättemodiga som vågar sig upp på scenen! Även om det "bara" handlar om att mima så ska man ju ända åma sig framför nästan 100 personer. Dessutom helst ha lite koreografi på rörelserna.

När det gäller koreografin har det blivit en enorm standradhöjning på mimfestivalen sedan dansskolan Mevalins öppnade i Norrtälje. Där går nära nog varenda unge nu och det har satt sitt avtryck på scenshowerna!


De som vann bland de små, från förskoleklass till tvåan, var en fantastisk välrepeterad "Michael Jackson". En ensam grabb från tvåan som kunde movesen riktigt riktigt bra!

Bland de äldre, från trean till sexan, var det lite otippat två killar från trean som framförde Takidas "Curly Sue" med ett enormt allvar.

Det brukar mest vara tjejer som vinner Mimfestivalen men i år var det grabbarnas år - och välförtjänt dessutom.


Det här är en riktigt kul tradition på vår skola och förutom att det är kul att se ungarnas tolkningar av olika låtar så får vi lärare kitcha loss på smaklösa och pråliga scendekorationer. Inget är för mycket!

I år gick färgerna i silver och guld samt rosa högglansig plast! Yeah!!



Av Adriana - 28 maj 2009 20:12

Så var det då ÄNTLIGEN dags för hoppträning igen - den första sedan februari - eller om det nu var januari?


Ponnyn gick jättebra och nu när jag kan jämföra så ser jag ju skillnaden på steget och framåtbjudningen nu när hon är bra jämfört med i vintras. Hon travar på med långa fina steg och hoppar kalasfint.


Nu var det ju allra sista Hakingträningen för säsongen - kul, Fredrik kunde vara med på två träningar i början av säsongen och nu den sista... Men Haking ska tydligen ha några sommarträningar och då kan vi ju ta oss till de olika anläggningarna och vara med.


Det kändes riktigt härligt, efter att ha skrittat igång hästar i flera års tid (ja faktiskt, ridningen på Cornelia och Bullen handlade ju mest om igångskrittningar känns det som) så vet man att njuta av de stunder då allt tycks funka bra.


- Nöjer mig med det idag. :)

Av Adriana - 27 maj 2009 21:54


...i Fredriks säng!


Tut har bosatt sig inuti Fredriks fjädermadrass...
Stackars Pip väntar ensam i sin bur och Fredrik vågar inte sova i sängen av rädsla för att Tut ska bli ihjälkklämd inuti någon fjäder om nu Fredrik råkar tynga ner just den där Tut är.


Tut är väldigt sällskaplig av sig, så varje gång någon av oss försöker locka ut henne så kommer hon snällt till mynningen på hålet som gnagts upp, men inte fasen tänker hon komma ut, inte.

Har försökt locka med morot och med köttbulle, men den eländiga råttan nappar bara blixtsnabbt åt sig maten (hon har lurat mig två gånger!!) och pilar sedan iväg med det hela i munnen. Så hör man henne sitta och smaska i sig det hela nånstans inuti sängen.


Jag hoppas att vi får tag på henne snart, för förutom att det är lite besvärligt för Fredrik som får ligga på golvet, så kan ni ju tänka er vad råttan ägnar sig åt förutom att äta. Mmmm, lukta gott....inte :(

Av Adriana - 24 maj 2009 17:43

Jag anlitades att vara speaker på årets Lag-SM i distansritt som hölls i Kristinehamn.

Åkte dit redan i lördags tillsammans med Karin som fick äran att sitta i IN-tiden (var det väl?). Hon frös ganska mycket och om någon var där, så var det hon som satt i blåsten inlindad i en massa filtar.


Kvällen innan var vi hemma hos familjen Pont i Karlskoga och det var riktigt trevligt. Åt jättegott grillat kött med potatisgratäng och så snodde Karin ihop en fantastisk rabarber & jordgubbspaj till efterrätt. Mums!!


Själva tävlingsdagen förflöt väl och vädret blev trevligare framåt eftermiddagen. Vann gjorde Skånsta Ryttare som Ingrid Boström och hennes medryttare tävlar för i år.
När vi väl skulle hem från Värmland så skulle ju givetvis varenda jädra människa i hela Sverige hem samma väg.
Först satt vi i köer utanför Örebro och när vi passerat Västerås så var det totalt igenkorkat på motorvägen. Man sniglade sig fram och det var egentligen mest tvärstopp. Som tur var, hade vi en kartbok i bilen och dessutom uppenbarade sig en lucka i mittvajern där flera andra frustrerade trafikanter passade på att göra en U-sväng. Det gjorde vi med och åkte tillbaka mot Västerås. Väl tillbaka i gurkstaden valde vi att ta in på små slingriga landsvägar som kringligt men säkert tog oss hemåt. På radion hörde vi att bilkön i princip sträckte sig ända till Bålsta och att det var rätt tjorvigt resten av vägen mot Stockholm också.

Vi fick en fantastisk utsikt över vacker landsbygd och framförallt - styrfart på bilen! Ingen av oss är bilsjuk så det gjorde absolut ingenting att vägarna inte direkt var raka och breda.

Var hemma strax efter tio på kvällen - rätt trött, men hade faktiskt haft en trevlig helg!

Glömde min mobil i Karins bil :( så har inga bilder att tanka upp...

Av Adriana - 22 maj 2009 18:48

Det är ju årets bästa tid - finns inget motstycke till just de här korta veckorna på året.


Häggen har strax blommat ut och syrenen är precis på väg att ta över stafettpinnen här hemma. Vår lila syren är först ut och strax efter följer den vita.

Visst har en del insekter hunnit vakna till liv, men inte alls lika många som senare i sommar. Grönskan är fortfarande skir och ljus, i sin vagga strax inför högsommaren...


Vad kan man hitta på att göra en vacker dag som denna, måntro?

Ja idag var jag inte fullt lika slö som igår.

Sanna satte igång att tillverka sylt på våra hemmaodlade rabarber och ingefära och då fick jag inspiration att göra Lemon Curd.

Har kokat ihop sådant det en gång för länge sedan, tror det var när jag precis flyttat hemifrån, men sedan dess har jag bara köpt det i affären.

Hemgjort smakar förstås allra bäst! Och enkelt är det också:


Len och sötsyrlig!


Du behöver:

3 citroner
Saften från citronerna
2 msk maizena eller potatismjöl

1,5 dl socker

50 g smör

2 äggulor och

2 hela ägg


Riv skalet från alla tre citroner och koka upp det tillsammans med sockret, saften från två av citronerna och smöret.

Sila vätskan.

Blanda maizenan med saften från en citron och rör sedan ner det i den varma vätskan.


Vispa ihop äggulorna och de hela äggen och rör ner dessa. Låt allt koka upp under omvispning (går ganska fort) tills massan tjocknar.

Klart.


Otroligt gott som pålägg på vanligt bröd, på kex eller som fyllning i kakor och bakverk! - Själv har jag det på mackan!


Senare på dagen kom mina föräldrar på middag. De hade med sig kött som Roland grillade. Jag gjorde en hemgjord glaze med äppelmos (!) som blev jättesmaskig till köttet, samt en sallad och en salsa med tomat, lök och paprika.




Av Adriana - 21 maj 2009 13:57

Nu har nog alla utom jag tagit sig ett dopp i poolen.

Temperaturen är uppe på 27 grader så vattnet är det inget fel på.

Fredrik har haft badande gäster sedan poolvattnet var 13 grader (brrrrr!) och igår och idag var det några tjejer från stallet här och badade också. De plaskade i timtals, förstår inte att de inte skrynklades ihop till jättelika vinterbleka russin....Jag kollade å andra sidan inte så noga.


Själv har jag, i enorm kontrast till förra helgens flit, inte lust att göra nånting alls.

Jag orkar inte ens läsa eller titta på TV, så jag sitter och slöar framför datorn eller går en sväng till kylskåpet och försöker att inte äta något. Finns förresten inget gott att äta ändå...

Framför datorn har jag försökt luska fram vart vi ska åka över jul och nyår. Känns hur knäppt som helst att planera så långt i förväg och jag gillar egentligen inte det, men saken är den att hotellen går åt! Det är redan fullbokat på flera ställen så ska det bli något så måste vi bestämma oss ganska snart. Den här gången ska vi åka hela familjen (fett hål i plånboken...)


Jag velar mellan Goa (Indien) och Thailand.

Kan väldigt lite om dessa resmål vilket försvårar en hel del och det tar jättemycket tid att hålla på att läsa hotellrecensioner och reseberättelser för att göra sig en bild av hur det är.


Plus för Indien är att det inte tar så lång tid att åka dit (jämför med Thailand) och flygresan är mycket billigare. Billigt ställe vad gäller mat och shopping också.

Minus: Hotellen är rätt dyra, relativt sett. Jag är inte superförtjust i indisk mat. Jag föreställer mig att det är rätt rörigt och skitigt där - men där kanske jag tar fel.


Plus för Thailand är att det lockar mig på något konstigt sätt. Jag får en bättre känsla av tanken att åka till Thailand än att åka till Indien. Har även hittat billigt boende (inte precis över jul och nyår då, men övriga dagar). Det finns många uflykter att göra som verkar lockande och spännande.

Minus: Låååång flygresa, bästa stränderna ska enligt de flesta ligga vid Khao Lak vilket fortfarande är ett namn som får mig att rysa. En naturkatastrof kan ju hända varsomhelst och närsomhelst men det känns creepy att åka nånstans där så många dog på ett så hemskt sätt...

Känner inte till hur prisläget är i övrigt, men det kanske någon av er vet något om?


Får älta vidare men måste bestämma oss snart.

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards