Addi

Alla inlägg under november 2008

Av Adriana - 30 november 2008 14:59

Halkade in i helgen med lite minus på sömnkontot och inte har det blivit bättre.

Imorse när jag återigen gick upp jättetidigt för att åka till Globen igen, så var jag inte riktigt mig själv. Jag brukar alltid vara rätt glasklar från det jag slår upp ögonen på morgonen. Trött kan jag vara, men jag vet alltid var jag är, vad jag heter och kan svara på rätt invecklade frågor med detsamma.


Imorse fann jag mig själv framför spegeln medan jag fönade håret efter att ha tvättat det. Så märkte jag att håret inte alls kändes särskilt nytvättat. Det var lite stripigt och kladdigt. Märkligt. Hade inte tid att tvätta om det så jag fick göra det bästa av det och åka iväg. I bussen funderade jag på om jag verkligen använt schampoo när jag tvättade det. Eller var det möjligen så att jag glömde att skölja ur balsamet? Eller blötte jag bara ner barret och trodde att jag gjort allt annat?

Det får fortsätta vara en gåta för jag minns nästan ingenting av denna morgon mer än att jag klivit upp, fönat håret och sedan tagit mig och Fredrik till bussen.


Imorgon är jag ledig. Då ska jag sova.

Av Adriana - 28 november 2008 20:21

Var lite seg med att beställa Globenbiljetter i år. Å andra sidan har jag ingen lust att se showerna, har varit på Globen varje år sedan det startade så det känns som om jag sett det mesta vid det här laget och att allt är variationer på samma tema.

Så imorgon åker jag in med Sanna och ser dressyrtävlingarna och på söndag åker jag med Fredrik och ser hoppningen. Skiter i matinéerna och galashowerna.

Till tävlingarna fanns det fortfarande rätt bra platser kvar, så det gör inget att jag var lite långsam med biljettbeställningen.

Av Adriana - 27 november 2008 10:22

Det är dags att ha utvecklingssamtal med Fredrik & hans mentor. Inför samtalet så läste vi att de fått prova på att spela gitarr och bas på musiken och att Fredrik tyckte det var rätt knepigt.


Det inspirerade mig att ta fram gitarren igen. Vi fick ju gå en gitarrkurs (mestadels självstudier) på lärarhögskolan och då gav jag mig sjutton på att jag skulle lära mig att spela. Det var ju förstås inte så enkelt, men jag minns att jag verkligen försökte sitta minst 5 minuter om dagen och öva ackord. Fick t o m valkar på fingrarna till slut av krampaktiga strängtryck!


Det visade sig att ackorden faktiskt "satt" rätt bra trots att jag inte rört gitarren på många år! Däremot hade jag definitivt inte vilat mig i form så att det gick bättre än förut, men inte så värst sämre heller.

Bara så att ingen får prestationsångest så var det inte så att jag blev någon gitarrvirtous utan det är varianten drang, drang, drang - skaller - drannng.... och oftast några sekunders paus mellan ackordbytena. Dessutom är jag rätt kass på att sjunga så det är inte så njutbart för åhörarna när jag sitter och småskrålar och drar skallrande ackord på gitarren. Men JAG tycker det är rätt kul sådär för mig själv.


Det där skallrande förresten. Jag trodde att gitarren lät så för att den var rätt billig. Så jag bad min brorsa (som är bra på att spela) att testa gitarren. Då lät den alldeles ren och fin. Inte ett enda skallrande!!

 - Guuud så mystiskt!!


Så om några veckor kanske jag bjuder in er på trubadurafton!

(...och hyr in en trubadur förstås!)

Av Adriana - 25 november 2008 12:00

Ganska fantasilös rubrik - jag vet.

Men man tänkte sig ju att till idag så skulle väl vägarna vara röjda och sandade och så skulle det väl sluta snöa någon gång..?


Men icke!

Jag tog mig till skolan idag i allafall, "mina" vägar var rätt OK, men väl på skolan så visade det sig att skolbussen inte kom alls, den var inställd hela dagen - så de barn som blev skjutsade hit får ingen buss hem. Blir kanske så imorgon också om väglaget på småvägarna forstätter vara dåligt (och det lär det väl nästan vara om det blir plusgrader och slask som sedan fryser på under natten). De lärare som inte har bil utan åker vanligt SL-buss var alla försenade minst en timma.

Jag har bara hälften av klassen här idag.


Fredrik lämnade jag vid busshållplatsen och sa åt honom att komma upp till skolan om ingen buss behagade komma så fick han väl vara här idag i så fall. Han kom inte upp och jag fick ett SMS om att han fått skjuts till skolan. Hoppas det var av nån han kände och inte av nån "snäll farbror" med godis i bilen...


..och ute snöar det..!

Av Adriana - 24 november 2008 10:55

Jahaja, så här ser det ut utanför fönstret just nu...


Det blåste ganska rejält inatt så det har blåst in stora drivor med snö på tomten. Något strömavbrott blev det däremot inte, vilket är förvånande. Brukar alltid bli det när det snöar och blåser här. Vi har ju vedspisen och kaminen så det går ju bra ändå, och jag hällde upp lite vatten igår för säkerhets skull.


Klass2-varning är utfärdad för Roslagen hela dagen och kanske en bit in på tisdagen också, vilket betyder att man helst ska stanna inomhus. Har sett plogbilen åka förbi en gång här utanför och det var några timmar sedan. Det är tjockt med snö på vägen igen.


Roland tog sig faktiskt till Söderhall imorse, för buss 676 skulle enligt trafikinformationen vara en av de få bussarna som går. Efter att ha väntat vid hållplatsen i nästan en halvtimma så stannade en bilist och sa att han precis hört på radion att bara några enstaka bussar skulle gå och att det var rejält med kö på motorvägen, så Roland tog bilen hem igen.


Jag ringde till skolan (vi hade ändå studiedag så eleverna är lediga hur som helst...) och sa i telefonsvararen att jag blir kvar hemma. Vet inte ens om det var någon där alls. Fritids skulle visserligen vara öppet idag men det är tveksamt om någon lyckats ta sig dit.


...och på onsdag ska snön töa bort igen!

Av Adriana - 23 november 2008 13:57

Så här härligt var vädret när jag skulle iväg till stallet på förmiddagen!

Hörde att det skulle komma in storm framåt kvällen så jag passade på att gå iväg tidigt för att slippa pestvädret. Fredrik hade Christer på besök så idag tog han hästledigt...


 

Red ut i skogen. Det var helt magiskt där ingen annan gått fram. Vindstilla och alldeles tyst...


Tillbaka i stallet så var övriga stallgänget där och skulle prova att tolka efter sina ponnysar. Mindre lyckat försök.


Efter ett tag fick de in den rätta knycken!


 

Coffee fick först värsta rycket när de kom förbi hennes hage. Sedan stod hon och tittade efter dem länge. Här undrar hon om det där verkligen kan vara hälsosamt...

Av Adriana - 22 november 2008 18:36

Yippieee!!! Äntligen snö i denna mörka och trista del av året!

Säsongspremiär för snögubbarna!


 

Det är kul att rida i lite djupare snö - hästarna blir också upplivade av snöflingorna som faller...


 

Det var bäst att hålla Coffee i trav, för i galoppen blev hon lite för glad...

Av Adriana - 21 november 2008 22:12

Eftersom man levat ett tag nu så har man ju definitivt hört det mesta. Likt Mika Valtaris "Sinuhe Egyptiern" så konstaterar jag att "ingenting är nytt under solen"... (Bok som rekommenderas för övrigt).


Men VEM, jag säger vem kan komma på att skriva en text som denna? Visserligen kommer de till sina sinnes fulla bruk i raden "after all he´s just a man", men ändå...



Mera nere på jorden är väl i såfall denna: http://www.youtube.com/watch?v=3ZT_eR0QPTU&feature=related


Samma kompis mamma som gillade Peter Holms "Monia" brukade tomta omkring hemma i samma mundering som som Lynn Anderson i låten, nån tunn klänningsskapelse med vajande fjäderkant på. Tror säkert att hon hade tofflor med fjädertofs på också men det vågar jag inte svära på.


Jaja... alla är vi olika...


Har även en nominering till "skjut koreografen" här: http://www.youtube.com/watch?v=OoknDiEcJWw&NR=1

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards