Addi

Alla inlägg under maj 2008

Av Adriana - 29 maj 2008 20:10

Har varit rätt nere och negativ på sistone, så nu tänker jag uppväga detta genom att dela med mig av dagens "livet!!"-stunder:


1. När jag åkte till skolans eftermiddagsmöte efter att ha varit med Sötbullen på kliniken så öppnade jag bägge takluckorna (ja, vår galna bil har två!!) och vevade ner rutorna på sidorna och zooomade iväg. Det är en fattigmans-cab men ungefär samma känsla. Varm sommarvind virvlar i håret.. aaaaahhhhhhh.....


2. Gick ut alldeles nyss i kvällningen och plockade in den torra, rena tvätten från torkvindan. Det är nästan vindstilla, luften är ljummen och tvätten doftar ljuvligt. Det vara bara till att stå med famnen full av T-shirtar och mjuka handdukar och andas in.... (Ja, Softlan, Ni får köpa in denna storyline till nästa reklamsnutt av mig. Dyrt). :)

Av Adriana - 29 maj 2008 12:22

Var inne med Bullen på Mälarkliniken idag.

Han känns precis lika halt som förut, det är väl det som inte är så bra, men de röntgade och ultraljudade hans ben och de hittade ingenting!


Så vi fick Finadyne utskrivet och så tyckte de att han kunde få vila vidare i hagen i en-två veckor till. Är han inte bättre då så ska vi förstås ta kontakt med kliniken igen. De var dock positiva och trodde inte att det skulle behöva bli fler besök.


Bullen var helt exemplarisk under hela klinikbesöket och var så snäll och lugn så, trots att det sprang hästar överallt. Stolt över kanelbullen!!

Av Adriana - 28 maj 2008 08:41


Känner ni igen läget?

Fredriks kära råttor befinner sig i samma läge. Imaginär frihet. Rulla vart du vill i din lilla bubbla, men om det kommer ett stolsben i vägen kan du putta och hoppa så mycket du vill utan att komma fram. Och ut ur bubblan kommer du inte heller, mer än för att kliva in i buren.


Nattsvart?

Jäpp.

Men jag har gillat läget.

Av Adriana - 28 maj 2008 08:33

Roland och jag gick äntligen igenom sommarhagen inför betessäsongen.

Nu är elrepen sträckta, vattnet ikopplat och alla förvuxna buskar och växter som trasslat in sig i repen, bortklippta eller bortsågade.


Markägaren påpekade att vi jättegärna även fick hägna in mer mark. Det finns ett större hagområde i anslutning till vår nuvarande hage som är omgärdad av järnstolp, så vi skulle inte ens behöva stolpa upp hagen. Det är möjligtvis lite knepigt att borra isolatorhål på järnstolparna, men det ska gå påstås det. Elrep är ju inte särskilt dyrt så det går ju lätt att ordna.

Han tyckte även att vi skulle kunna ta in beteshästar och ta betalt för det, det har han sagt även föregående år - han nöjer sig med att få EU-bidrag för betet. (En rätt ovanlig inställning bland alla svårt snåla Roslagsbönder som skulle vilja ta betalt per andetag bland folk som kliver på deras mark... Kanske han inser att det faktiskt är förenat med visst arbete för vår del också, att hägna in och hålla betet och stängslet i god form).


MEN. Nu är det ju så att vi inte har speciellt mycket hästar att släppa ut på detta bete. Om någon alls som läget är just nu. Och skulle de vara friska och krya så skulle de - med vår nuvarande otur - säkert få sandkolik, tarmvred och fång på en och samma gång redan första dygnet på bete.


Helena ska ta dit sina araber, men vi bör ha fler hästar i hagen så att man kan rida ut i lugn och ro utan att någon häst ska riskera bli lämnad ensam. Annonserade ut betet på klubbens hemsida förra året, men ingen var intresserad trots att det ligger på ridavstånd från klubbens ridanläggning och jag dessutom inte tänkt ta mer än 1000 kr för hela sommaren (så länge man orkar och vill stå där...) De flesta som har sommarbete tar ju dryga tusenlappen per månad och inte ingår det mer skötsel då än det vi erbjuder.


...fortsättning följer...




Av Adriana - 25 maj 2008 20:41


...Med lister och krom
Ratt i bakelit
Californiavit
Äkta galon
I skinnimitation
En gammal Amazon
En gammal Amazon...


Idag var det rally på våra vägar. Grusvägen förbi vårt stall, hagen samt avfarten till Denan var avstängd och istället for det förbi rallybilar som ilskna getingar.  Det var långt ifrån bara gamla amazoner - fast jag tyckte nog att den var riktigt frän - utan det var t o m en porsche (varför riskerar man bucka en sådan sönder och samman på ett rally??) som for förbi.


Svultna på spänning som vi är här ute på landsbygden så stod vi förstås och tittade på alla dessa bilar och tog en massa bilder på okända ekipage.

Grannen hade det bäst, han kunde stå på sin takaltan och se obehindrat över hela sträckan som gick förbi oss.


Lite dramatik bjöd rallyt också på (kanske lite för mycket), dels en bil som bredsladdade ner i diket bredvid ladan, dels nån stackare som körde mer avancerat åt helvete och vars kartläsare blev hämtad med ambulanshelikopter. Det är inte bara hästar och fälttävlan som är farligt!


Erinrade mig att jag en gång i tiden faktiskt hade kunnat tänka mig att ägna mig åt bilsport. Folkrace då. Köpte biltidningar och var på god väg att köpa mig...just en Amazon, att meka med. Det blev inte så, och så småningom tog hästarna tog över.

Jag nöjer mig nog ändå med att titta på rally, som det är idag.

Av Adriana - 23 maj 2008 20:40

Säger bara: Alsace!!!


http://www.youtube.com/watch?v=5i9xZhmoej0&feature=related


Inte lika söt som sin efternamns-namne, men fan så rolig!!

Av Adriana - 23 maj 2008 19:59

Nu är jag på bättre humör.


Tittade på "High Chaparall" på femman där Fredrik Vikingsson kör omkring Shannen Doherty ("Brenda" i Beverly Hills, för oss i min ålder - eller den-där-häxan i Förhäxad, för de som är yngre) i en bil tillsammans med Filip Hammar som är insmetad i choklad med strössel på - "Krokofantmannen" - på väg till ett barnkalas.

Det stackars födelesedagsbarnet börjar givetvis gråta inför åsynen av Krokofantmannen, vilket förklaras bort med att "barn brukar ju bli rädda för tomten också"... Sedan sjunger Filip och Fredrik Edith Piafs "Je non regrete rien" för Shannen.


Det räckte för att göra min dag.

Jag är rätt lättroad... :)

Av Adriana - 23 maj 2008 18:18

Appropå möten och träffar så fick Roland åka på föräldramöte gällande planering av Fredriks skolavslutning. Sexorna brukar få åka lövad vagn till nåt ställe där föräldrarna dukat upp med avslutningsmiddag för klassen och deras lärare.

Nu skulle klassens föräldrar, tillsammans med barnen (men Fredrik var som tur var inte med den här gången) planera detta.

Hur pinsamt var det inte när det slutar med ett rejält gräl mellan tre av föräldrarna!? Inför barnen!!?


Roland höll på att smälla av (och förstod varför jag inte ville vara med på mötet då jag sett tendenser till det här förut) och han fick till slut säga att folk verkligen inte kunde kräva av sina barn att de skulle hålla sams när de, vuxna människor, uppenbarligen inte heller klarade av det.

Och det är precis så det ofta är. Föräldrarna kräver av skolan att de ska se till att deras ungar inte bråkar - och sedan klarar de själva inte av att hålla sig från att flyga på varandras strupar när de väl möts...


Ungarna pratade om detta i skolan idag och resten av personalen häpnade.

- Finns det förresten fortfarande något att häpna inför när man jobbar i skolan? Jag häpnade över att de häpnade.


Jag har nämligen blivit nämligen världens tråkigaste att driva med. Jag "tror" på allt som folk säger, för jag har hört nästan allt på mitt jobb, och det mesta är sant. Så när mina "roliga" kompisar säger att  - Gick du på det där? Så där gör/säger väl ingen vettig människa? Så rycker jag på axlarna. Har man jobbat med människor så lär man sig snart att allt är möjligt.

Så istället för att förvånat lyfta på ögonbrynen när någon förälder kläcker ur sig någon helt otrolig kommentar eller avslöjar något helmärkligt för mig, så tar jag det på största möjliga allvar. För det är ofta precis som de säger.


Jaja, nu är jag überneggo. Får skylla det på att Bullen fortfarande går orent bak och att Cornelia nu är sämre än någonsin. En vinflaska att dränka sorgerna med, någon?

Och visst finns det värre sorger att drabbas av. Det fattar jag med. Men som vardagshelvete ligger trasiga hästar rätt högt på listan.


Var är min stegräknare förresten?? Jag har redan tappat bort den...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Skapa flashcards