Addi

Direktlänk till inlägg 22 maj 2009

Mellan hägg och syren.

Av Adriana - 22 maj 2009 18:48

Det är ju årets bästa tid - finns inget motstycke till just de här korta veckorna på året.


Häggen har strax blommat ut och syrenen är precis på väg att ta över stafettpinnen här hemma. Vår lila syren är först ut och strax efter följer den vita.

Visst har en del insekter hunnit vakna till liv, men inte alls lika många som senare i sommar. Grönskan är fortfarande skir och ljus, i sin vagga strax inför högsommaren...


Vad kan man hitta på att göra en vacker dag som denna, måntro?

Ja idag var jag inte fullt lika slö som igår.

Sanna satte igång att tillverka sylt på våra hemmaodlade rabarber och ingefära och då fick jag inspiration att göra Lemon Curd.

Har kokat ihop sådant det en gång för länge sedan, tror det var när jag precis flyttat hemifrån, men sedan dess har jag bara köpt det i affären.

Hemgjort smakar förstås allra bäst! Och enkelt är det också:


Len och sötsyrlig!


Du behöver:

3 citroner
Saften från citronerna
2 msk maizena eller potatismjöl

1,5 dl socker

50 g smör

2 äggulor och

2 hela ägg


Riv skalet från alla tre citroner och koka upp det tillsammans med sockret, saften från två av citronerna och smöret.

Sila vätskan.

Blanda maizenan med saften från en citron och rör sedan ner det i den varma vätskan.


Vispa ihop äggulorna och de hela äggen och rör ner dessa. Låt allt koka upp under omvispning (går ganska fort) tills massan tjocknar.

Klart.


Otroligt gott som pålägg på vanligt bröd, på kex eller som fyllning i kakor och bakverk! - Själv har jag det på mackan!


Senare på dagen kom mina föräldrar på middag. De hade med sig kött som Roland grillade. Jag gjorde en hemgjord glaze med äppelmos (!) som blev jättesmaskig till köttet, samt en sallad och en salsa med tomat, lök och paprika.




 
 
Cecilia

Cecilia

24 maj 2009 09:54

Har nu syrénkvistar på mitt vardagsrumsbord! Jätte-fint!

http://cilla-cecilia.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adriana - 4 juli 2018 22:02

Helt utan några särskilda förväntningar så bokade vi en resa till Kroatien.Idén startade med att en bekants syster erbjuder seglingsresor i Kroatien. Bilderna därifrån såg verkligen fina ut, men jag är inte nån segelbåtsmänniska. Det kanske är jättet...

Av Adriana - 28 april 2018 14:48

På en middag häromveckan kom samtalet in på en bok som några hade hunnit läsa: Linus Jonkmans Introvert – den tysta revolutionen.   Nu har även jag hunnit läsa den (lyssna på, egentligen). En hel bok som ger mig och mina gelikar, upprättels...

Av Adriana - 12 januari 2018 20:24

Någon gång måste ju vara den första. Så nu blev det så: Kanarieöarna. Har faktiskt aldrig farit på en typisk svensk charterresa dit där nästan alla svenskar tycks ha tillbringat någon semester i sitt liv och deltagit grisfest eller letat hela vecka...

Av Adriana - 30 december 2017 16:15

   Då var det dags igen - ännu ett år har gått och det är åter dags att vänja sig vid att skriva en annan siffra sist på årtalet.       - Skumt år, 2017. Det har spretat än hit och än dit. De senaste åren oftast haft något tema som "håller ihop" ...

Av Adriana - 19 november 2017 18:53

Det var en gång några ingenjörer som arbetade på en firma som tillverkade mobiltelefoner. De var välutbildade och hade länge arbetat med telefontillverkning. De kunde det mesta, allt från att planera, prova, göra prototyper och sedan testa och förbät...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards