Addi

Direktlänk till inlägg 27 mars 2009

Vardagshjältar och överflöd

Av Adriana - 27 mars 2009 08:27

Vad glad jag blev när jag såg detta:

http://www.norrteljetidning.se//nyheter/artiklar/id/7258


Jag har en jättepåse med gamla nallar och mjukisdjur som varit Sannas eller Fredriks. Jag har bara inte haft hjärta att slänga dom och det är ju inget fel på dem i övrigt mer än att de blivit överflödiga.

 Älsklingsnallarna finns ju kvar i barnens rum. De brukar ju få hänga med ovasett hur gammal man blir men utöver dessa hann det ju samlas en hel legion med mindre älskade nallar genom åren.


Det är knepigt med begagnade grejer över huvud taget. Jag tycker det är sådant hemskt slöseri att bara slänga hela och fina saker bara för att de är urvuxna eller inte längre passar in av en eller annan orsak.

Just nu har jag en hel kasse med jättefina kläder i storlek 130-140. Skjortor och tröjor som är så gott som nya - men jag känner ju inga som har pojkar i den storleken. (Eller jo, jag vet någon som har grabbar i den åldern men de vill ju inte ta emot begagnade kläder eller saker trots att de inte har särskilt gott om pengar... -Ni anar koppling till mitt tidigare inlägg om vad som är fattigdom eller inte, eller hur?)


Secondhandaffär värd namnet finns i Vallentuna men dit åker man ju inte förbi alltför ofta. Så påsarna blir liggandes tills jag blir halft galen och slänger och mår dåligt av att slänga.
Det är horribelt ur ett miljöperspektiv också!

Det är egentligen hemskt att det blivit ett sådant slit-och-slängsamhälle trots att vi vet att jordens tillgångar är på upphällningen och miljöförstöringen är ett allvarligt hot. Det är hemskt att folk anser sig för fina för att ta emot hela, rena och snygga kläder. Det finns så många anledningar till att tacksamt ta emot begagnat och känna sig som en hjälte (en ekonomisk hjälte, en miljöhjälte och en SMART hjälte).

Sedan är det väl självklart att man vill unna sig en del nytt - om man har råd - det säger jag inget om.


När jag kommer hem ska jag leta upp nallepåsen och åka till Krabat och lämna in dem. Och känna mig lite som en hjälte trots att jag gjort så lite!

 
 
Cecilia

Cecilia

27 mars 2009 18:59

Jag har precis sålt 2 par sparkcyklar samt en gunghäst på Blocket. Jätte-bra sätt att få in lite pengar istället för att slänga sakerna!

http://cilla-cecilia.blogspot.com

 
Ingen bild

Addi

27 mars 2009 21:18

Guldstjärna till Cilla! :)
Det ÄR verkligen jättebra. Någon har fyndat till sina barn och du har sluppit bidra till sopberget med grejer som det faktiskt inte är något fel på! Win-win för alla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adriana - 4 juli 2018 22:02

Helt utan några särskilda förväntningar så bokade vi en resa till Kroatien.Idén startade med att en bekants syster erbjuder seglingsresor i Kroatien. Bilderna därifrån såg verkligen fina ut, men jag är inte nån segelbåtsmänniska. Det kanske är jättet...

Av Adriana - 28 april 2018 14:48

På en middag häromveckan kom samtalet in på en bok som några hade hunnit läsa: Linus Jonkmans Introvert – den tysta revolutionen.   Nu har även jag hunnit läsa den (lyssna på, egentligen). En hel bok som ger mig och mina gelikar, upprättels...

Av Adriana - 12 januari 2018 20:24

Någon gång måste ju vara den första. Så nu blev det så: Kanarieöarna. Har faktiskt aldrig farit på en typisk svensk charterresa dit där nästan alla svenskar tycks ha tillbringat någon semester i sitt liv och deltagit grisfest eller letat hela vecka...

Av Adriana - 30 december 2017 16:15

   Då var det dags igen - ännu ett år har gått och det är åter dags att vänja sig vid att skriva en annan siffra sist på årtalet.       - Skumt år, 2017. Det har spretat än hit och än dit. De senaste åren oftast haft något tema som "håller ihop" ...

Av Adriana - 19 november 2017 18:53

Det var en gång några ingenjörer som arbetade på en firma som tillverkade mobiltelefoner. De var välutbildade och hade länge arbetat med telefontillverkning. De kunde det mesta, allt från att planera, prova, göra prototyper och sedan testa och förbät...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards