Addi

Alla inlägg den 12 november 2008

Av Adriana - 12 november 2008 12:01

Nej, jag skämtar inte!


Vår skolmat är helt fantastisk, nästan varje dag!

Den är något att längta till och njuta av, den är helt enkelt WOW!!!


Jag har gått i skolan i många år, jag har därefter jobbat i olika skolor i många år. För det mesta har skolmaten varit något man plikskyldigast trycker i sig för att man måste. Jag är nämligen sådan att jag blir högst otrevlig om jag blir hungrig. För allas bästa bör jag hållas hyfsat mätt hela dagen.

Som tur är vet jag det och äter trots att jag inte alltid tycker att maten är sådär jätteinspirerande och god.


Men i "min" skola så är det inga problem.
Vi har en kokerska som haft egen restaurang tidigare och det märks. I motsats till många av hennes kollegor så har hon en yrkesstolthet, en vilja att faktiskt servera GOD mat som smakar något. Det finns alltid en massa smarriga "extras" som man kan välja till och sallansbordet är svårt att överträffa.

Tråkigt nog är även hon bunden till kommunens avropsavtal och måste därför köpa in det som ska tillagas från en storköksleverantör. "Hade jag inte behövt göra så, hade jag kunnat göra ännu bättre mat", påpekar hon. Ibland blir hon tvungen att köpa halvfabrikat helt enkelt för att det inte finns annat att välja på om hon ska hålla det matschema som kommunen påbjuder.


Idag hade vi plommonspäckad köttfärslimpa som huvudrätt (lagad på råvaror)
Rårörda lingon

Ris

Potatis

Blomkåls- och rotsakspanna

Legymsallad

Blandsallad med fetaost
Vitkåls- och ananassallad
riven morot

Keso

Creme fraishe med vitlök
Tomat & löksallad med vinaigrette
Rena bitar av tomat, gurka och morot

Gröna oliver
Olika sorters knäckebröd & smör.


Förstå hur bra jag har det!!
Begrip hur deprimerande det är när kokerskan är sjuk eller ledig och vi får en vanlig, dödlig, uttråkad kokerska som vikarie. Maten blir direkt så trist att man har lust att skrumpna ihop...


Heja vår skolmat, och framför allt: heja vår kokerska. Må hon aldrig tröttna på att laga mat åt oss!!

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards