Addi

Alla inlägg under februari 2010

Av Adriana - 15 februari 2010 12:22

Det ÄR ju så trevlig att åka tåg skrev jag i förra inlägget....:


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/25-doda-i-belgisk-tagkrock_4267319.svd

Av Adriana - 14 februari 2010 19:18



Den här helgen tillbringade jag på Hotell Strandbaden (se ovan) i Falkenberg.

Kanonfint ställe precis vid stranden, rummen vette mot havet. Sjukt tjusigt!


Det var visserligen gala och gästföreläsare, men själv tillbringade jag mesta tiden på möte med den nya Distansrittskommittén. Det var massor av att avhandla och få igång inför det nya året och det tog sin tid... Trevlig nog var det iallafall en inspirerande omgivning! Hann ändå att träffa en hel del folk jag inte sett på länge.


Själva galakvällen var riktigt trevlig. Godast var förrätten med tonfiskpastrami med avokadocreme. Mmmmmmmm!


Lite segt att åka så långt, men ärligt talat är det rätt OK med tåg. X2000 går fort, är tyst och rent. Hade dessutom med mig laptopen och hörlurar så jag slog ihjäl lite tid genom att titta på Entourage under resan.


Imorgon åter måndag....

  

Av Adriana - 9 februari 2010 08:46

Inte för att jag trodde att jag var ens i närheten av ensam om mina åsikter om Landet Brunsås och deras marsvinsavsnitt, men här är en en variation av samma ord, nu ihopsatta av Fredrik Lindström: http://www.aftonbladet.se/kultur/lindstrom/article6564430.ab


Märkligt att det kan bli en sådan enorm reaktion kring en fråga som är så lätt att intellektualisera och lyfta ett snäpp ovan "äta lillasysters husdjur".

En reaktion mot att äta kött överhuvudtaget hade varit mer på sin plats, anser jag.

Av Adriana - 8 februari 2010 20:41

Det är ju helt inne och rätt att inte konsumera. Allt detta i miljötänkandets och globala moralens tidevarv.
Man ska inte belasta jorden i onödan.


Det går ju inte att argumentera emot, egentligen, men ändå så är det lite halvjobbigt med überpretton som väldigt demonstrativt inte ska köpa på sig något alls.


Vad har hänt med "lagom"?


http://www.dn.se/insidan/tva-bocker-om-att-hoppa-av-kopkarusellen-1.978547


Även om detta koncept kan tyckas en smula överdrivet i vissa drag, så visst kan jag komma att tänka på en del personer som skulle må bättre av att konsumera mindre och sluta jämföra sig med andra rent materialistiskt... Om inte för jorden så för deras egen skull.

Av Adriana - 7 februari 2010 18:49

Nej, varför skulle jag vilja sitta i ett annat land och äta aphjärnor?

Men om någon annan vill det så önskar jag den lycka till.

Av Adriana - 5 februari 2010 12:05

  

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/svt-stoppade-landet-brunsas_4208875.svd


I onsdags sändes ett nytt avsnitt av programmet "Landet Brunsås", som för övrigt är både intressant och underhållande. Givetvis är temat mat och svensk matkultur.


I det avsnitt som var menat att sändas i onsdags (men som stoppades i sista stund) så hälsar man på hos en peruansk familj som tillagar ett marsvin. Marsvin är en inte alls ovanlig maträtt i Peru, precis som kyckling eller ko inte är något ovanligt på svenska tallrikar. Samtliga djur har en gång levt, pipt, råmat eller vad de nu gör i levande livet - men sedan slaktats och tillagats.


Här i Sverige är dock marsvin ett husdjur och här är väl den enda betänklighet som jag kommer på och står för: marsvinet i serien inhandlades via Blocket och såldes nog med största säkerhet ämnat att bli sällskapsdjur, inte middag. (Hade inte velat sälja en kattunge och sedan se den bli uppäten på TV även om katt skulle kunna vara vardagsmat - !! - i andra länder).


Avsnittet blev hur som helst stoppat då man blev nedringd av folk som tyckte det lät äckligt att se marsvin ätas.

Men, liksom. Är inte kycklingar också söta? Eller små griskultingar och kalvar? Varför ringer folk inte ner SVT:s telefonväxel när man äter kyckling på TV?

Är det inte bättre att det djur vi äter upp haft ett trevligt, omhuldat liv innan den dör? Blir det bättre om de stått i ett litet bås och matats med antibiotika?

Eller handlar det om främlingsfientlighet, att andra kulturers matvanor hemskare än våra?


Ja, jag fattar då inte poängen med upprördheten.


  

Marsvin på fredag? 

Av Adriana - 4 februari 2010 13:28

  


En bild ur vårt vardagsliv...

Någon får helt enkelt skärpa sig!

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards