Addi

Alla inlägg den 15 februari 2010

Av Adriana - 15 februari 2010 13:12

  


Har precis varit på biblioteket och lånat böcker.

Kände ett behov av att läsa om böckerna om Mumintrollen av Tove Jansson.


Nej, jag har inte drabbats av för tidig senilitet eller en påbörjad återgång till barndomen, utan faktum är att hennes böcker om Mumintrollen i allra högsta grad riktar sig till vuxna läsare!


Ni som bara sett tecknade debila mumin på TV, bläddrat i bilderböckerna eller är så pass gamla att ni var hänvisade till TV-program med utklädda fånar i tjockisdräkter som pratade fiiinlandssvenska, ni har missat de RIKTIGA mumintrollen! Hade jag inte tvingats läsa ett antal av de skönlitterära Muminböckerna på lärarhögskolan så hade jag också missat denna skatt.


I persongalleriet finner ni alla de människor ni har omkring er. Vem i din bekantskapskrets är Morran? Hemulen? Sniff? Snorkfröken?
Och visst har vi alla till mans dessa figurer inkluderade i vår egen personlighet.

Handlingen är också direkt överförbar till ens eget liv, om än via symbolik.

Min favorit, så vitt jag minns, är "Sent i November".


Låna gärna en av dessa böcker nästa gång ni är på biblioteket, så att ni inte går miste om upplevelsen! Rena terapisessionen!

Av Adriana - 15 februari 2010 12:22

Det ÄR ju så trevlig att åka tåg skrev jag i förra inlägget....:


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/25-doda-i-belgisk-tagkrock_4267319.svd

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards