Addi

Alla inlägg den 13 oktober 2010

Av Adriana - 13 oktober 2010 19:18

  Sanna och Geshira, Vasaritten 2005


Geshira - hästen som var precis ALLT, var givetvis även distanshäst.

 

Geshira gick sin första 5 mils Clear Round på Vasaritten i Dalarna år 2001 när hon var 5 år.

Efter det var det inte någon spikrak karriär inom distansen. Det kom att bli så att vi tränade och tävlade i så många grenar, att det inte fanns tid att inrikta sig på någon speciell gren.
Det spelade å andra sidan inte så stor roll, för min filosofi är att hästen bör vara allsidigt tränad under sina unga år (och gärna därefter också, även om jag inser att man bör satsa extra mycket på den gren man till slut väljer att koncentrera sig på). Allsidigheten är bra för kroppen och för psyket!

 

Jag red och tävlade henne fram till 2005 då Sanna tog över. Hon red givetvis Geshira redan innan dess, men körningen och distansen hade fram tills dess varit mina domäner - nu blev Geshira mer och mer Sannas egen ponny.

 

2003 lånades Geshira ut till Janina Fischer att ridas i RRKK:s lag till lag-SM och de vann en silvermedalj!!

 

Sanna tävlade Folksam Cup 2005 och kom 2:a totalt det året.

Hon blev aldrig riktigt distansbiten och började dessutom växa ur Geshira. Jag gav distansen en ny chans och tränade och tävlade Geshira under 2006. Fick ge upp och inse att inte heller jag hade kvar energin och geisten för att rida så mycket. När man t o m vinner en tävling och inte ens känner sig särskilt glad, så är det nog bara att lägga ner - och det gjorde jag.

 

Geshira har ju aldrig varit särskilt vild och jätteframåt. Jag upplevde henne som en mild och trevlig häst som försökte göra sitt bästa. Om något var svårt eller tråkigt försökte hon inte springa ifrån det jobbiga, utan valde snarare att maska och göra allt långsamt. Lite så var det även inom distansen så när vi till slut tog det svåra beslutet att sälja henne (då hade Sanna hunnit bli för stor för Geshira, jag var ointresserad av att rida distans och Geshira gick inte längre att tävla i körning...) så hade vi en intressent som till sin personlighet är ytterst energisk och livlig.
Om inte hon kunde sätta sprätt på Geshira, så kunde ingen.

 

Sista delen följer senare...

 

Geshiras meritlista, distans:

Lagsilver, Lag-SM 2003
1:a Ekenäsritten 50 km 2004
7:a Filipstadsritten 50 km 2005
3:a Vasaritten 50 km 2005
2:a Fornabodaritten 50 km 2005
2:a totalt Folksam Cup 2005
4:a Nybyggetritten 80 km 2006
1:a Filipstadsritten 80 km 2006

 

Efter det har jag för mig att Geshira fick några/någon placering till med Malin i sadeln.

 

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards