Addi

Alla inlägg den 16 november 2009

Av Adriana - 16 november 2009 13:22

Beträffande kolumnen i Aftonblaskan.


Patetiskt med folk som inte acts its age och klär sig efter ålder eller inte, det är frågan.


Samtidigt är det väl samma sak som skett ända sedan 50-talet då ungdomen blev en subkultur att räkna med. Innan dess var man först barn, sedan konfirmerade man sig och vips så fick man vuxenkläder och blev unga vuxna med alla äldres klädattribut. Ungdomen hade ingen egen kultur och inga egna kläder och moden. Barn eller vuxen helt enkelt.


Sedan dess har det funnits ett val.

Så: är det OK med medelålders personer som klär och uppför sig som om de vore minst 20 år yngre?
För min del har jag väl sett mönstret av hur jag skjuter upp åldersgränsen för när man blir patetisk, längre och längre fram. Minns att jag tyckte att 30-åringar var extremt töntiga en gång i tiden. De prickade sällan rätt på vad som var gångbart rent modemässigt och kunde komma med jeans med ful färg på sömmarna (!) och "nästan-rätt"-assocoarer vilket var värre än helt fel.

Så småningom när man började hamna lite väl nära 30-strecket så var det snarare 40-åringar som såg väldigt, väldigt gamla ut. Jeeez vilka rynkor kring ögonen sådana gamla människor hade. Och tajta jeans på de DÄR ridbyxlåren??


Nu när man kommit dit och passerat 40 så är det bara att konstatera att...

Jag klär mig som jag vill och jag SKITER i vad någon snorunge till 30-åring må tycka Flört. Precis som när jag var 15, 20 eller 30 så finns vissa kläder som inte passar mig alls, andra som ser bättre ut och ytterligare andra kläder som jag vill ha vare sig de passar mig eller ej.

Så ja: jag lånar Sannas dödskalleklädda skor och jag ägnar inte en enda tanke åt om det är patetiskt eller ej. Svart är fortfarande den färg på kläder jag gillar bäst och kråksparkar runt ögonen bjussar jag på.


Vilken tur att det inte finns bara ett sätt att klä sig när man blivit vuxen. Tur att man slipper från plisserade kjolar och beige nylonstrumpbyxor (om man inte vill ha det vill säga). Kanske blir jag 50-årig tant med leopardtajts - det vet jag inte än. Men om jag blir det så är det för att jag vill det.
Eller så skaffar jag gammaldags tantmundering. Om jag vill det.


Patetisk är den person som inte vågar klä sig enligt eget tycke och smak av rädsla för andras åsikter.





Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards