Addi

Alla inlägg den 1 november 2009

Av Adriana - 1 november 2009 16:42

Mobilen väckte mig klockan 4 på morgonen.

Efter att ha insett att det osannorlika faktiskt stämmer - att jag ska upp efter fyra timmars sömn, så klev jag och min rumskompis upp, packade det sista, gick ner till lobbyn där hotellet lovat oss en lätt frukost. Det fanns kaffe och croissanter (vilket inte var vad mina arbetkamrater förväntat sig och ville ha att äta kl 4 på morgonen) Tur att jag äter allt när som helst.


Utanför hotellet låg en taxistation och där fanns fullt med folk i kö. Väldigt underhållande att titta på medan vi väntade. De köande var lindrigt sagt packade och därmed per definition roliga om än omedvetet för dem. Eftersom det var halloween så var det flera utklädda, varav en djävul som visade sig vara en arg jävel. Han höll på att råka i bråk med nån annan i kön. Inte var dag man ser en djävligt arg kille klädd i röda trikåer och djävulssvans, Tungan ute.


Vi backar tillbaka bandet, så ska ni få se lite bilder.

Vårt hotell, Plaza, som låg mitt i stan. framför är korvmojen Hlölla bátar som enligt de som provade, hade väldigt gott och billigt käk! Hotellet var helt OK, men rätt lyhört. Läget var kanon!




  

Utsikt över Reykjavik uppifrån toppen av Hallagrimkyrkan. Stan är väldigt modern - de flesta hus är byggda på 1900-talet. Tycker ändå det ser ut som en fiskeby uppifrån med alla färgglada tak.
Fantastisk utsikt från kyrktornet, så jag rekommenderar att ni åker upp om ni är där.




  

Vad fan står det på skylten!?? Jag kan ana, men ändå låter det mest som en åkomma man kan råka ut för som gör att man vill bli vegetarian... eller vad säger ni?


  

SJUKT god mat som vi åt sista kvällen på restaurangen   Fiskferlagid . Vi valde en meny som heter "Around the world" vilken innehöll mindre smakportioner av säkert 18 rätter från alla världens hörn, förrätter, huvudrätter och efterrätter. Man fick en större tallrik varifrån man tog var sin liten bit. Det här var mina favoriter: Längst bort hummerstjärtar som formligen smälte i munnen, närmast pilgrimsmusslor i olika sorters majs (ni ser popcornen, va?)


    

Här en av efterrätterna som vi åt nånstans runt kl 24.00 Då hade vi käkat sedan 20-tiden och om inte maten hade varit så enormt god så hade vi väl somnat och glidit av stolarna med tanke på att vi knappt sovit 4 timmar natten före och nu bara hade 4 timmar kvar tills vi skulle upp. Det här är timjanpannacotta med skyrsnö, blåbärsmousse och lavatäckta kaksmulor. Skummet ser ut som kattkräks men smakar bra mycket bättre.
Jag kommer säkert att skriva mer om denna restaurang senare.


Följande togs hem:
  

Asgott godis: Djúpur, som är mjölkchokladtäckta lakritskulor med vit knaprig yta.
Lakkris Dundur: saltlakritsstänger täckta med krispchoklad
Nizza: Chokladbitar med lakritskulor i.
+ tre andra lakritschokladvarianter.


Roland fick whisky, dock ej med lakritssmak.

Nu ska jag sova.


  

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards