Addi

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2009

Roadtrip till Linköping

Av Adriana - 1 augusti 2009 22:31

Idag åkte Sanna och jag till Linköping för att titta på häst och köpa godis.

Första stoppet blev på Gyllene Måsen på vägen ner. McFeast är gott!


Sedan åkte vi till Ljungsbro, vilket förresten är samma ställe som vi köpte Bullen från. Glömde att ta med äggen som jag gärna hade kastat på det försäljningsstallet för att de lurade på oss en trasig häst. Mycket skit på dom!
Men det som är bra med Ljungsbro är att Cloettas chokladfabrik ligger där och därmed även deras fabriksförsäljning av godis!

Godis på längden och på tvären!


Vi köpte andrasorterings-Polly, franska linser, lakritscenter, mandelbiskvier, sötlakrits och lite karameller. Rena godisjulaftonen!


Så glad ser man ut efter att ha godisshoppat big time!


Sedan tittade vi på häst nummer 1.

Efter det åkte vi till IKEA och köpte hylla och lite tillbehör. Åt på IKEAS restaurang.


Sedan tittade vi på häst nummer 2 på vägen hem.

Berättar inget mer om hästarna eftersom jag måste smälta intrycken litegrann innan jag säger vare sig bu eller bä.


Det var rätt trevligt åka iväg och Sanna och jag har alltid något att prata om så tiden går rätt fort även om man åker långt. Var hemma igen vid 22-tiden. Fredrik blev väldigt glad över allt godis! Tandtrollen med!

 
 
Cecilia

Cecilia

2 augusti 2009 08:53

Ska ni köpa häst igen? Till Sanna? Fan, en annan hänger ju inte med i svängarna.
Godis? Gott! Var EXAKT ligger denna godis-outlet?

http://cilla-cecilia.blogspot.com

 
Ingen bild

Addi

2 augusti 2009 12:06

Cloettafabriken ligger i Ljungsbro. Man åker av vid avfarten Linköping N, sedan är det kanske knappt 1,5 mil till. Skyltat vid Ljungsbro. Vi tittade på främst en arabhäst som jag sett sedan liten och som nu är till salu, den andra var till salu och liksom på vägen så jag ville se den som jämförelse. Den är inte till Sanna utan...ja, jag vet inte...kanske till mig eller till Fredrik eller alla? Vet inte riktigt. Måste fundera.

 
Cecilia

Cecilia

2 augusti 2009 13:15

Alla? Så Roland har äntligen kommit upp på hästryggen efter alla dessa år ;)

http://cilla-cecilia.blogspot.com

 
Ingen bild

Addi

2 augusti 2009 15:53

Men Roland har ju i allra högsta grad varit med på hästandet i alla år. Som BOB. (Bär Och Betalar...)

 
Cecilia

Cecilia

2 augusti 2009 17:43

BOB, aha! Såsom Richard är till mig och alla ungarna.... ;)

http://cilla-cecilia.blogspot.com

 
Ellinor

Ellinor

2 augusti 2009 19:58

Sådär, då har jag tillbringat hela dagen med att läsa ända från bloggens början. Oerhört givande läsning, jag har inte ens märkt hur timmarna runnit iväg förrän magen började kurra lite för mycket.

Har dock en liten fråga, vad hände egentligen med Geshira?

http://habina.blogg.se/ariel

 
Ingen bild

Addi

2 augusti 2009 20:14

Oj, det är en lång historia. Sanna blev för stor för henne och var ändå inte särskilt intresserad av distansritt. Geshira blev plötsligt - utan att jag förstod ett smack varför - inte körbar (gjorde rusningar, stannade och skakade på huvudet. Var inte halt eller något annat vid koll). Fredrik för liten för att rida en häst i hennes storlek utan behövde en mindre ponny. Hade vi haft egen gård hade vi kunnat ha kvar henne, men nu blev utvägen att sälja henne. Vi hade en köpare som ville ha en distanshäst men också en dressyrskolad häst. Vi hade ju lagt mycket tid på dressyren så Geshira verkade vara perfekt så hon såldes.
Tyvärr gick det inte bra. Efter några månader blev hon halt. Nya ägaren behandlade men hältan återkom. Inga röntgenfynd hittades med likt förbannat... Till slut åkte hon till "mirakelveterinären" Per Spångfors som slutligen hittade en inflammation i käkleden/nacken (om jag minns rätt) som kan ha uppkommit för att man missat hakar långt bak i käken vid raspning, inflammationen gjorde hela nackkotpelaren och vidare, framdelen spänd och stum vilket troligen till slut orsakat hältorna. Det skulle också kunna vara orsaken till att hon plötsligt inte gick att köra trots att hon alltid varit en kanonsäker körhäst. När hon skulle gå i rätt form i körningen så klämdes just nacken/käken ihop och det måste ju gjort jätteont! Men ingen veterinär häruppe hittade något, för halt var hon ju inte - då och då var hon ju "frisk" i deras ögon.
Hältorna gick tyvärr inte att häva så till slut fick nya ägaren avliva henne. Otroligt sorgligt. Önskar att nån av mina veterinärer hittat den där inflammationen för hade jag kunnat fortsätta köra henne så hade jag kanske behållt henne dessutom.
Djur är så knepiga - om de ändå kunde tala så att de kunde berätta hur det känns och var de har ont... Med henne och senare, B-ponnyn Falcon, verkar vår egen tur med friska hästar ha tagit slut. Nu har vi haft åratal av elände känns det som. Man blir ganska luttrad till slut. Säger som ett par som jag tjuvlyssnade på när vi var på Mälarkliniken sist. Veterinären kollade en av deras hästar och frågade nyfiket om en annan häst som de nyligen köpt. Kvinnan sa att de var jättenöjda med den och fungerade bra medan mannen kort inflikade att "men snart är vi nog här med den så du kommer nog få se den..."

 
Ellinor

Ellinor

3 augusti 2009 22:49

Men usch vilken tråkig historia. :-( När jag läste din blogg fick jag en tillräcklig dos av tråkigheter, så jag håller verkligen tummarna för att det vänder nu!

http://habina.blogg.se/ariel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adriana - 4 juli 2018 22:02

Helt utan några särskilda förväntningar så bokade vi en resa till Kroatien.Idén startade med att en bekants syster erbjuder seglingsresor i Kroatien. Bilderna därifrån såg verkligen fina ut, men jag är inte nån segelbåtsmänniska. Det kanske är jättet...

Av Adriana - 28 april 2018 14:48

På en middag häromveckan kom samtalet in på en bok som några hade hunnit läsa: Linus Jonkmans Introvert – den tysta revolutionen.   Nu har även jag hunnit läsa den (lyssna på, egentligen). En hel bok som ger mig och mina gelikar, upprättels...

Av Adriana - 12 januari 2018 20:24

Någon gång måste ju vara den första. Så nu blev det så: Kanarieöarna. Har faktiskt aldrig farit på en typisk svensk charterresa dit där nästan alla svenskar tycks ha tillbringat någon semester i sitt liv och deltagit grisfest eller letat hela vecka...

Av Adriana - 30 december 2017 16:15

   Då var det dags igen - ännu ett år har gått och det är åter dags att vänja sig vid att skriva en annan siffra sist på årtalet.       - Skumt år, 2017. Det har spretat än hit och än dit. De senaste åren oftast haft något tema som "håller ihop" ...

Av Adriana - 19 november 2017 18:53

Det var en gång några ingenjörer som arbetade på en firma som tillverkade mobiltelefoner. De var välutbildade och hade länge arbetat med telefontillverkning. De kunde det mesta, allt från att planera, prova, göra prototyper och sedan testa och förbät...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards