Addi

Direktlänk till inlägg 25 december 2009

Snorkling

Av Adriana - 25 december 2009 11:04

...vilket knäppt ord. Det låter ännu fånigare på engelska.

Men det ägnade vi oss åt på onsdagen, dagen före hemfärd. Dagen dessförinnan hade vi bara slappat på stranden hela dagen.


Bredvid Hilton finns nämligen en dykarfirma som erbjuder dykning och snorkling i Oman.

Roland har ju sitt dykarcert så han ville gärna dyka. Det ville gärna Fredrik också, men trots att snubbarna som jobbade där menade att han säkert skulle klara det så har han en glädjeförstörarmamma som slog fast att det räckte gott med snorkling för honom och Sanna.


Vi hade med oss en undervattenskamera men de bilderna måste framkallas innan jag kan visa dem. Har ingen aning hur bra de blev, men nog fanns det massor av fiskar!


Vi åkte till Mirbat som ligger lite mer österut, där fanns bra snorkel- och dykarvatten. Roland fick åka vidare lite längre bort och vi andra fick en snabbintro i hur man snorklar.


  


Jag har ju snorklat utmed stranden förut när jag var liten, men nu skulle vi ju lite längre ut och dessutom i lite mer fisktäta vatten. Fick noga veta vilka otrevliga fiskar som kan finnas (drakfiskar mfl) och hur giftiga de är så det var bra om man inte petade på stenar eller sådant man trodde var stenar...


Västarna fick man ha om man ville och det var sådana man själv blåser upp med ett munstycke. Tog en väst för säkerhets skull. Man brukar ju flyta rätt bra när man snorklar, men ändå.


Under vattenytan fanns det "Nemosar", papegojfiskar, en massa andra färgglada stim som jag inte minns namnet på och så såg vi en muräna också.


När vi kommit upp på stranden och värmt upp oss en stund skulle vi ut igen och kolla om vi såg vattensköldpaddor som kunde finnas lite längre ut. Nu tog vi oss upp på lite djupare vatten. Givetvis började min flytvästs munstycke läcka som ett såll...

En upptäckt om mig själv som jag gjorde där och då var att jag inte var riktigt så lugn som jag trodde mig vara.
När jag var ute på djupt vatten och det bara råbubblade om luftventilen, vågorna skvalpade kallsupar när jag tog upp huvudet för att blåsa i mer luft i flytvästen, då var det faktiskt inte många millimeter från lite enkel panik med hyperventilation. Hittade ett läge då jag knep om ventilen ordentligt och så låg jag bara och flöt en stund för att bli lugn och samla lite krafter. Sedan gick det bra fast det var lite läskigt.
Det var ju liksom bara att inse att hjälp var lite svårt att få hjälp ute i vattnet när intruktören själv var ute och snorklade. Tror nog faktiskt att han hade kunna livrädda en om det blivit riktigt allvarligt, men det hade jag ju liksom inte heller lust - att figurera i något töntigt sjödrama där mina dallrande nerver var största boven.

Vi såg inte några sköldpaddor men däremot en fet och fin sjöstjärna.

Tog oss in till stranden igen i lugn och ro så det avslutades bra.


Där hade Roland och dykarna kommit tillbaka och dyket hade gått aldeles galant enligt dem.


  

Roland väntade vid strandkanten.

Han hade även sett stingrockor och havshumrar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Adriana - 4 juli 2018 22:02

Helt utan några särskilda förväntningar så bokade vi en resa till Kroatien.Idén startade med att en bekants syster erbjuder seglingsresor i Kroatien. Bilderna därifrån såg verkligen fina ut, men jag är inte nån segelbåtsmänniska. Det kanske är jättet...

Av Adriana - 28 april 2018 14:48

På en middag häromveckan kom samtalet in på en bok som några hade hunnit läsa: Linus Jonkmans Introvert – den tysta revolutionen.   Nu har även jag hunnit läsa den (lyssna på, egentligen). En hel bok som ger mig och mina gelikar, upprättels...

Av Adriana - 12 januari 2018 20:24

Någon gång måste ju vara den första. Så nu blev det så: Kanarieöarna. Har faktiskt aldrig farit på en typisk svensk charterresa dit där nästan alla svenskar tycks ha tillbringat någon semester i sitt liv och deltagit grisfest eller letat hela vecka...

Av Adriana - 30 december 2017 16:15

   Då var det dags igen - ännu ett år har gått och det är åter dags att vänja sig vid att skriva en annan siffra sist på årtalet.       - Skumt år, 2017. Det har spretat än hit och än dit. De senaste åren oftast haft något tema som "håller ihop" ...

Av Adriana - 19 november 2017 18:53

Det var en gång några ingenjörer som arbetade på en firma som tillverkade mobiltelefoner. De var välutbildade och hade länge arbetat med telefontillverkning. De kunde det mesta, allt från att planera, prova, göra prototyper och sedan testa och förbät...

Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards