Addi

Alla inlägg den 26 juli 2011

Av Adriana - 26 juli 2011 19:46

Idag höll vi oss på Gärdet och så fick vi dessutom med oss Fredrik också!


1. Lunch uppe i Kaknästornet +++1/2

Har inte varit uppe i Kaknästornet sedan jag var liten och Fredrik har inte besökt tornet alls, så vi inledde med att luncha där. Då behöver man inte heller betala hissavgiften som annars går på 45 kr/vuxen. Glöm inte att förboka bara (lätt att göra online), för det är ingen stor restaurang och det blir ofta fullt.

Generöst med mat, mycket räkor och kantareller i min pasta. Snabb och trevlig personal, men förutom utsikten så är det inget jättespeciellt utan ett OK ställe helt enkelt. Vi gick upp ett par våningar till utkiksstället också.


2. Etnografiska muséet +++

Första gången jag besöker detta muséum. Ordinarie utställningar är faktiskt gratis (en eloge för detta!) så det enda som kostade var utställningen om Voudu som vi förstås också tittade på. I gratisdelen var utställningen om Nordamerikas indianer faktiskt riktigt intressant, den gav mig den största behållningen på det här muséet.


3. Fika på etnografiska muséets restaurang. ++++

Kul med genomgående fairtrade och ekologiskt utbud. Roland och jag delade på en annorlunda toscakaka med allsköns frön och nötter. Jättegod!!

  Fredrik fick en sesam/nötkaka.


4. 4D Bio på Tekniska muséet +++1/2

Vi beslöt att inte gå in på Tekniska muséet, dels för att det inte var så länge sedan vi alla besökt tekniska, dels för att de tog hutlöst betalt i inträde.

Däremot passade vi på att titta på 4D-bion som ingen av oss varit på förut. Ni har säkert hört talas om den här bion, som förutom 3D-film även har effekter i form av vind och vatten och biosoffor som rör sig.

Det var faktiskt riktigt kul och 3D-effekterna var bra. Jämfört med den 3D-film jag såg på Cosmonova sist så var Cosmonovas sämre vad gäller skärpa och effekter.

Lite kuriosa i sammanhanget är att filmen pausas mitt i, för en frågesport där alla i biosalogen svarar via mentometerdosa. När frågesporten var klar så talade de om vilken person (nummer på dosorna) som hade flest rätt svar och kom 1-3:a och det skojiga var att...

3:a kom Roland....

2:a kom jag...och:

1:a kom Fredrik!!!!


...och nej, vi var inte ensamma i salongen - det var fullsatt (=ca 40 st och alla var inte småungar ;)


Presentation


Addis Blogg

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

RSS

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards